Clicky


IVECO Schouten en Rolande LNG lanceren "The battle of the Trucks"

IVECO Schouten en Rolande LNG lanceren
12-05-2014 10:11 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

Rolande LNG, volledig dochteronderneming van IVECO-dealer Schouten, introduceert het rijden op vloeibaar aardgas (LNG) in de Nederlandse Transportsector. In de afgelopen 4 jaar is er veel ervaring opgedaan met de brandstof LNG, het tanken ervan en ruim 100 IVECO trucks die in totaal ruim 13,5 miljoen kilometers op LNG hebben gereden. Alle technieken die nu worden gebruikt hebben zich bewezen en de Euro-VI IVECO Stralis LNG-trucks zijn nu af-fabriek leverbaar.

Emissie

Er wordt een vergelijk gemaakt tussen de IVECO Stralis met FPT Cursor 8 Euro-VI aardgasmotor en een al zeer schone IVECO Stralis met FPT Cursor 9 Euro-VI dieselmotor. De verschillen in het voordeel van de LNG-truck zijn enorm: een CO2-reductie tot 15%, een 38% lagere uitstoot van NOx en een uitstoot van fijnstof dat nagenoeg nihil is(-93%).  Niet te vergeten is het feit dat de IVECO Stralis op LNG géén roetfilter heeft en géén gebruik maakt van AdBlue. Dit is de volgende uitdaging voor de dieselmotoren.

Verbruik en TCO

Transportondernemers en wagenparkbeheerders staan ermee op en gaan ermee naar bed: de kilometerkostprijs. Zij zoeken vaak naar besparingen in eurocenten achter de komma. Rijden op LNG maakt datgene mogelijk dat onmogelijk leek: besparing vóór de komma! De “Battle of the Trucks” op www.battleofthetrucks.nl laat de real-time verbruiken zien van de ruim 100 LNG-trucks die op dit moment rijden. De ervaring met de inzet van LNG-trucks laat over de hele linie een lager brandstofverbruik (km per eenheid brandstof) zien ten opzicht van de dieseltruck. Daarnaast is één eenheid LNG (kg) goedkoper dan een liter diesel! Ook deze prijzen zijn te vinden op de site van de “Battle of the Trucks.”

Geluid

De aardgasmotor van een LNG-truck is een stuk stiller dan een vergelijkbare truck met een dieselmotor. De LNG-truck is daardoor Piek-gecertificeerd met een geluidsproductie van maximaal 72 dB. Dit maakt het mogelijk om de LNG-truck in te zetten in de dagranddistributie. Er kunnen dus vóór de ochtendspits en ná de avondspits winkels schoon en stil worden bevoorraad in de binnensteden.

IVECO Stralis LNG Euro-VI

De IVECO Stralis Hi-Road Euro-VI met 330pk sterke Cursor 8 aardgasmotor is af-fabriek leverbaar met een LNG-tank. Met een volle tank van ongeveer 195 kg LNG kan de IVECO Stralis ongeveer 750 kilometer rijden. Standaard zijn er reserve CNG-tanks gemonteerd aan de linkerkant van het chassis. Eventueel is het verlengen van de actieradius op LNG tot 1400 kilometer mogelijk met een tweede LNG-tank. Rolande LNG en IVECO Schouten kunnen transportbedrijven assisteren bij de inzet van LNG-trucks en de IVECO Stralis Euro-VI op LNG uit voorraad leveren.

Foto's

  • Wempe Transport
  • Wempe Transport
  • Voets Transport
  • Voets Transport