Clicky


Verladers tegen blokkades buitenlandse chauffeurs

Verladers tegen blokkades buitenlandse chauffeurs
09-05-2014 10:18 | Transport | auteur De Redactie

AMSTERDAM - Het is slecht voor de Europese transportsector dat vrachtwagenchauffeurs niet onbeperkt mogen werken in een ander Europees land. De zogenoemde cabotageregels zorgen namelijk voor kunstmatig hoge prijzen. Dat staat in een manifest van verladersorganisatie EVO, waarover Het Financieele Dagblad vrijdag schrijft.

Volgens de cabotageregels mogen buitenlandse vervoerders maximaal drie ritten binnen een ander land uitvoeren. "Als een Nederlandse transporteur een lading naar Frankrijk brengt en hij moet een week later weer met een lading terug naar Nederland, mag hij dus in de tussentijd niet meer dan drie ritten in Frankrijk maken", legt directeur Joost Sitskoorn uit in de zakenkrant. Naast de te hoge vervoersprijzen, zorgt dat volgens de EVO ook voor onnodig extra ritten, en dus extra milieuschade.

Volgens EVO zou er één Europese transportmarkt moeten komen. Volgens Sitskoorn zijn echter veel Europese landen bang voor te veel concurrentie, als de cabotageregels worden losgelaten. "Maar het is uiteindelijk voor iedereen beter zonder deze beperkingen. Dat heeft ruimte aan ondernemerschap en innovatie en daar profiteert de hele Europese transportsector van."

De branchevereniging van transportbedrijven TLN is juist voor de regels tegen buitenlandse vervoerders op de Nederlandse wegen. Recent liet de organisatie weten nog 'verheugd' te zijn over de inzet van extra inspecteurs door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. "Handhaving van cabotage is essentieel om oneerlijke concurrentie te voorkomen", liet de organisatie toen weten. (Novum)