Clicky


Jungheinrich onthult nieuwe lithium-ion palletwagens en stapelaars

Jungheinrich onthult nieuwe lithium-ion palletwagens en stapelaars
07-05-2014 16:47 | Aanschaf Nieuw Materiaal | auteur De Redactie

Heftruck- en magazijntruckproducent Jungheinrich komt met nieuwe lithium-ion palletwagens en stapelaars. Het bedrijf toont tijdens vakbeurs CeMAT in Hannover half mei een nieuwe versie van haar lithium-ion palletwagen EJE 112i. Daarnaast komt ze met een losse 110 Ah lithium-ion accu voor gebruik in andere palletwagens en stapelaars.

Klaus-Dieter Rosenbach, binnen de Raad van Bestuur van het concern verantwoordelijk voor techniek, stelt dat Jungheinrich wederom een grote impuls geeft aan alternatieve aandrijving en energieopslag: “Met deze innovaties bouwen we verder op het succesverhaal van de Jungheinrich lithium-ion techniek.”

Jungheinrich presenteert op de CeMAT-beurs in Hannover een nieuwe versie van de elektrische palletwagen EJE 112i. De extreem compacte truck was wereldwijd het eerste in serie geproduceerde intern transportmiddel met een lithium-ion accu. De Duitse fabrikant onthulde de truck in mei 2011, waarna deze in geselecteerde Europese landen succesvol werd verkocht. Met zijn zeer korte voorbouw is de 112i in het bijzonder geschikt voor gebruik in winkels en het meenemen in de vrachtauto.

Externe lithium-ion lader niet meer nodig

De nieuwe versie is vanaf komende zomer in een extra variant verkrijgbaar. Daarin is de accu vast met de palletwagen verbonden. De lithium-ion accu kan niet meer worden gewisseld, maar de EJE 112i wordt in deze uitvoering uitgerust met een geïntegreerde acculader. Opladen kan daardoor bij elk 230V stopcontact. Binnen een half uur kan de accu tot 50% worden opgeladen. De accu is bovendien volledig onderhoudsvrij. Het samenspel van de accucellen onderling en met de palletwagen wordt door een geïntegreerd Jungheinrich accumanagementsysteem bewaakt.

Karl-Heinz Schwulera, manager Energy and Drive Systems bij Jungheinrich: “Omdat de externe lader vervalt en zowel de accu als de truck nog compacter zijn geworden, zijn de kosten van de nieuwe EJE 112i zo’n tien procent lager.” In combinatie met de wereldwijd dalende prijzen voor lithium-ion cellen, wordt de techniek nog interessanter.

Lithium-ion accu’s vervangen onderhoudsvrije lood-zuur exemplaren

Naast de EJE 112i presenteert Jungheinrich tijdens de beurs ook een 110 Ah lithium-ion accu voor andere palletwagens en stapelaars. Deze nieuwe Jungheinrich accu kan onderhoudsvrije lood-zuur accu’s (gel accu’s) met capaciteiten tot 250 Ah vervangen. Lithium-ion varianten zijn namelijk tot 30% zuiniger.

Onderhoudsvrije lood-zuur accu’s met geltechnologie kunnen weliswaar even ver worden ontladen als gewone lood-zuur accu’s, maar ze hebben een kortere levensduur. “In vergelijking met een gel accu, is de levensduur van een lithium-ion accu zelfs drie keer zo lang”, aldus Schwulera. Daarbij kan de lithium-ion accu verder worden ontladen: 60% versus 90%. Schwulera: “We hebben zeer veel praktijktesten uitgevoerd. Gebruikers die het belangrijk vinden dat hun accu onderhoudsvrij is, zijn het voordeligst uit met onze lithium-ion accu’s.”

Naast de praktijktesten is de lithium-ion techniek ook getest onder extreme omstandigheden in zowel eigen Jungheinrich laboratoria, als in externe onderzoekscentra.

Energy and Drive Systems eigen divisie van Jungheinrich

Jungheinrich is pionier op het gebied van lithium-ion techniek in het intern transport. Het Duitse concern bracht de eerste in serie geproduceerde lithium-ion truck ter wereld op de markt. Ze heeft de techniek vervolgens voortdurend verder ontwikkeld.

De know-how die daarmee werd opgebouwd, is inmiddels ondergebracht in een eigen divisie Energy and Drive Systems. De divisie is gevestigd in de Jungheinrich fabriek in Norderstedt (nabij Hamburg) en beschikt over ongeveer 200 medewerkers. Jungheinrich Energy and Drive Systems ontwikkelt hard- en softwareoplossingen zoals aandrijvingen, besturingen en laadtechnieken voor mobiele toepassingen.

Jungheinrich behoort tot de grootste leveranciers en producenten van intern transport oplossingen ter wereld en is in Nederland gevestigd in Alphen aan den Rijn. Het bedrijf verkoopt, verhuurt en verricht service aan vele verschillende soorten hef- en magazijntrucks en verzorgt bovendien totale magazijninrichtingen voor haar klanten. Daarbij levert het alle gerelateerde diensten zoals veiligheidskeuringen voor machines en magazijnstellingen, bedienertrainingen, advies en ontwikkelt het eigen softwarepakketten voor in en om het magazijn.

Vakbeurs CeMAT vindt plaats van 19 tot en met 23 mei in de Hannover Messe. De stand van Jungheinrich is onder het houten expodak op het buitenterrein. Standnummer P33/P34.