Clicky


"Overdreven veiligheidsfixatie dupeert tienduizenden treinreizigers"

07-05-2014 11:10 | Algemeen | auteur De Redactie

Rover heeft geen begrip voor het grootschalig ontregelen van het treinverkeer in Noord-Holland dinsdagavond. Tienduizenden reizigers zijn onnodig gedupeerd en op kosten gejaagd door de overdreven maatregel. Rover wil dat de spoorsector ruimhartig omgaat met compensatie voor de getroffen reizigers.

Dinsdagavond was weer een zwarte dag op het spoor. Middenin de avondspits legde ProRail het treinverkeer in Noord-Holland boven de lijn Leiden-Amsterdam grotendeels stil. Tienduizenden reizigers zijn gedupeerd. Een deel van hen heeft op eigen kosten ander vervoer gezocht. Tot laat in de avond hadden reizigers last van uitgevallen treinen en liepen er mensen op stations te dolen op zoek naar een trein die hun wel thuis kon brengen.

De oorzaak was een technische storing waardoor de verkeersleiding in Alkmaar niet meer kon bellen met machinisten. Voor een veilige afwikkeling van het treinverkeer is dit telefooncontact niet onmisbaar. Daar zijn van oudsher de seinen voor. De opvolging van seinopdrachten door de machinisten wordt gecontroleerd door de automatische treinbeïnvloeding (ATB). Rover vindt het dan ook zeer overdreven om het treinverkeer in een groot gebied stil te leggen omdat verkeersleiding en machinisten niet met elkaar kunnen bellen.

“In de afweging die hier is gemaakt zien we de heersende fixatie terug op een absoluut maximale veiligheid ten koste van alles”, stelt Rover. “Het is dezelfde, haast maniakale focus op veiligheid die er sinds begin dit jaar toe leidt dat ProRail buiten de afgesproken onderhoudsuren het treinverkeer vaker dan ooit plat legt voor spoedreparaties”. Dit jaar gebeurde dat al meer dan 70 keer, onder meer ook op drukke trajecten in de spits. Conclusie: óf de infrastructuur verkeert in een gevaarlijke staat van onderhoud, óf de veiligheidsmanie neemt steeds grotere proporties aan. Beide oorzaken zijn zeer verontrustend.

Rover wil dat NS als eerste aanspreekpunt voor klanten ruimhartig omgaat met compensatievragen van reizigers die kosten hebben gemaakt voor bus of taxi. Het ligt voor de hand dat NS deze kosten bij ProRail neerlegt.