Clicky

 
Transport Online - Premium Barge Service krijgt tweede loop in Antwerpse haven

Premium Barge Service krijgt tweede loop in Antwerpse haven

Premium Barge Service krijgt tweede loop in Antwerpse haven
06-05-2014 11:13 | Algemeen | auteur De Redactie

ANTWERPEN - Deze maand wordt de Premium Barge Service in de haven van Antwerpen uitgebreid met een tweede loop. Met deze nieuwe service hebben verladers en logistieke bedrijven in de Waaslandhaven een regelmatige en betrouwbare verbinding met de belangrijkste diepzeecontainerterminals. Hierdoor worden de bestaande haveninterne containerstromen verder geoptimaliseerd en wordt het intraportuair vervoer over de weg gereduceerd.

In de zomer van 2013 lanceerde het Havenbedrijf een open projectoproep aan de uitgebreide havengemeenschap. Het doel van deze oproep was om de terminals in de Waaslandhaven achter de Kallosluis op duurzame wijze aan te sluiten op de containerterminals op de Schelde- en rechteroever. Uit de ingezonden voorstellen werd het project ‘ Premium Barge Service – loop 2’ geselecteerd dat gedurende een beperkte periode opstartsteun van het Havenbedrijf zal ontvangen.

De operator van de Premium Barge Service is Antwerp Port Shuttle, een joint venture tussen Van Uden (CEM), Euroports en Shipit en een verderzetting van het samenwerkingsverband ABC. APS spitst zich hoofdzakelijk toe op intraportuair vervoer van containers binnen de Antwerpse haven.

De tweede loop die wordt ingelegd, verbindt de Waaslandhaven dagelijks met containerterminals op de Schelde- en rechteroever. De kracht van het concept ligt in het vaste en transparante vaarschema van het binnenvaartschip met vaste tijdvensters. Dankzij een nauwkeurige planning van de Premium Barge Service kunnen de goederenbehandelaars hun terminalplanning afstemmen op de komst van de barge en kan de havenkapiteindienst maximaal rekening houden met deze dienst in zijn sluisplanning zodat binnenschepen zo snel mogelijk worden geschut.

Een vlotte bereikbaarheid is van prioritair belang voor de Antwerpse havengemeenschap om de concurrentiepositie van de haven te garanderen. In dat kader ontwikkelde het Havenbedrijf het ‘Masterplan voor de binnenvaart’. Daarbij wordt gestreefd naar een verhoging van het aandeel van de binnenvaartmodus in het containervervoer van 36% in 2013 naar 42% in 2030.

Eén van de werkdomeinen van het Masterplan is het creëren van een goede doorstroming en een verdere optimalisatie van de haveninterne distributie om de binnenvaart te versterken. Vanuit die optiek werd in 2010 de Premium Barge Service gelanceerd. De eerste loop gaat dagelijks uit van de Scheldeterminals naar het Deurganckdok op Linkeroever en het Delwaidedok op Rechteroever. Dankzij het succes van deze dienst komt er nu dus een tweede loop ter ontsluiting van de Waaslandhaven.

Foto's

  • J.Roeland
    ESTERO
  • J.Roeland
    MANNA
  • J.Roeland
    TYDA KYRA
  • Binnenvaartschip LIA
    Binnenvaartschip LIA

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,179
Diesel2,059

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Rijverboden
Logistieke Marktplaats

Geen advertenties gevonden

meer logistieke marktplaats