Clicky


Volautomatisch opslag- en transportsysteem voor A-Ware

Volautomatisch opslag- en transportsysteem voor A-Ware
28-04-2014 15:57 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

ALMERE - Costo en Efacec zijn gestart met de installatie van een volautomatisch opslag- en transportsysteem voor A-Ware Food Group in Almere. Het systeem omvat vier bocht rijdende kranen met daarbij behorende stellingen voor de opslag van het gereed product. A-Ware is gespecialiseerd in het rijpen, versnijden, verpakken, opslaan en transporteren van kaas en andere foodproducten onder geconditioneerde omstandigheden.

Een bijzonder detail is dat de aan- en afvoer van de pallets in de wisselgang plaats vindt. Dit is noodzakelijk vanwege de beperkingen die het gebouw met zich meebrengt, waardoor gangwisseling alleen mogelijk is aan de aan en afvoerzijde. Normaal gesproken kost elke gangwissel tijd, doordat kranen bij een gangwisseling stil moeten staan om van rail te wisselen. Dit verlaagt de capaciteit van de kranen. In het unieke gangwisselsysteem van Efacec staan de kranen bij gangwisseling niet stil. Ze rijden zoals bij een treinspoorwissel, gewoon door. Speciale software stuurt de wissels aan en staan al in de goede positie voordat de kraan is gearriveerd.

RGV systeem

Een ander deel van het systeem bestaat uit een volautomatisch RGV systeem voor het transport vanaf het palletiseer-systeem naar het volautomatisch kranenmagazijn en van het volautomatisch kranenmagazijn naar de expeditie vloer. Dit Rail Guided Vehicle systeem is, vanwege de bereikbaarheid van diverse compartimenten, op een mezzanine geplaatst waardoor de heftrucks eronder door kunnen rijden en zo de daarachter gelegen compartimenten kunnen bereiken.

De voordelen van het RGV systeem zijn de schaalbaarheid en snelheid waarmee de voertuigen zich verplaatsen. Doordat de voertuigen via stroomrails van energie worden voorzien, is er geen verlies van inzetbaarheid, door oplaadtijden van accu’s, en zijn ze continu inzetbaar. A-ware produceert in drie ploegen 24/7 de voorgesneden en verpakte kaasproducten zoals die in de schappen van de diverse supermarkten liggen.

Ruimte besparing

Om de expeditie vloer zo vrij mogelijk te houden wordt een deel van de lading op bufferbanen geplaatst. Zodra de vrachtwagenchauffeur zich aangemeld heeft wordt de rest van de lading in hoog tempo door de kranen uitgeleverd. Uiteraard is de capaciteit van de kranen hier op berekend.

Tweede project

De installatie bij A-Ware is, na de levering en installatie van een miniloadsysteem voor de opslag van 13.500 plastic containers, het tweede samenwerkingsproject van Costo en Efacec in Nederland in een kort tijdsbestek.