Clicky


Logistieke sector Noord-Nederland in zwaar weer

Logistieke sector Noord-Nederland in zwaar weer
24-04-2014 13:31 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

Nederland heeft een toppositie op het gebied van logistiek. Begin april werd Nederland samen met Duitsland door de Europese Commissie uitgeroepen tot het beste transportland van Europa. De sector logistiek heeft de komende jaren veel groeipotentie, ondanks dat veel bedrijven in deze sector het op dit moment moeilijk hebben.

Het logistieke bedrijfsleven lijkt een opgaande lijn in te zetten. De cijfers over het 1e kwartaal van 2014 laten vooral ten opzichte van een jaar geleden een verbetering zien. In Noord-Nederland (Friesland en Groningen) blijven de bedrijven in deze sector over de gehele linie achter. De logistieke sector lijkt hier een structureel probleem te hebben. Maar ook elders in het land hebben bedrijven in deze sector het nog moeilijk. Om het hoofd boven water te houden snijden veel bedrijven in hun kosten. Met name het personeel lijkt hier de dupe van te worden. Resultaat is een oplopende werkloosheid van mensen met een logistiek beroep. Dit alles blijkt uit de monitor Logistiek (regionale benchmark) over het 1e kwartaal van de Kamer van Koophandel.

Noord-Nederland blijft achter

Opvallend is dat Noord-Nederland over de volle breedte minder goed presteert vergeleken met de andere regio’s in Nederland. Dit zien we bij de omzet- en exportontwikkeling en ook bij de ontwikkeling van het aantal vestigingen. Alleen in Groningen en Friesland liep het totaal aantal logistieke bedrijven het afgelopen jaar terug. Bedrijven in de regio Noord zijn over de omzetontwikkeling in het eerste kwartaal het meest negatief (groeisaldo -21%) en in de regio Zuid het minst (-2%). Vooral het exportresultaat in het Noorden blijft achter. Ook bij voorgaande kwartalen was deze ‘achterstand’ daar al zichtbaar. Ondernemers in Zuid-Nederland doen het beter. Daar groeit bijna één op de vijf bedrijven.

Bovengemiddelde focus op kostenreductie

De logistieke sector focust sterk op kosten: ruim 36% van de logistieke bedrijven richt zich op kostenreductie. Dat is hoger dan het gemiddelde voor het totale bedrijfsleven, namelijk 28%. Dit geeft aan dat de marges klein zijn.

(Verder) afstoten van personeel dreigt

Door de focus op kostenreductie zijn ondernemers vrij negatief over de ontwikkeling van hun personeelsbestand. Men verwacht een verder afstoten van personeel. Dit wordt bevestigd door de oplopende werkloosheid onder personen die werkzaam zijn in de transportsector (+28% in de periode febr. 2013 – febr. 2014). In het eerste kwartaal verwacht één op de vijf logistieke bedrijven te snijden in het personeel. Dit is geen specifiek logistiek probleem: voor het totale bedrijfsleven in Nederland is het groeisaldo eveneens duidelijk negatief, namelijk -13%. In Noord-Nederland is voor de logistieke sector de situatie van krimp van het personeelsbestand het meest kritiek.

Stijging aantal starters en opheffingen

De logistieke sector kent een grote dynamiek van starters en opheffingen. Het eerste kwartaal toont zowel bij starters als bij de opheffingen een stijging. Koeriersbedrijven staan zowel bij starters als opheffingen op nummer één. Wegvervoer (transportbedrijven) heeft een negatief saldo. Ook binnenvaart en expediteurs krimpen per saldo. Ook hier zien we weer een minder gunstige ontwikkeling in Noord-Nederland.

Noord-Holland telt de meeste starters in de logistieke sector. Bij de opheffingen gaat Zuid-Holland op kop met 250 (26%). Dit is niet vreemd aangezien deze provincie met 12.000 bedrijven de meeste logistieke bedrijven gevestigd zijn, namelijk 26% van heel Nederland.