Clicky


Bolk investeert in 35 Nooteboom Pendel-X aslijnen

Bolk investeert in 35 Nooteboom Pendel-X aslijnen
22-04-2014 13:55 | Trailers | auteur De Redactie

ALMELO - Bolk Transport b.v. uit Almelo heeft dit jaar geïnvesteerd in maar liefst 35 Pendel-X aslijnen van Nooteboom. Het gaat hierbij om transportoplossingen die ingezet kunnen worden voor het vervoer van componenten voor onder andere windturbines, industriële goederen en grondverzetmachines.

Naast diverse pendelas diepladers met Interdolly en een drietal Super Wing Carriers voor de  70 meter lange rotorbladen betreft de levering ook twee MULTI-PX module semi-diepladers met Multidolly.

MULTI-PX module semi-dieplader 

Voor haar moduletransporten met laadvermogens tot ruim 120 ton, kiest Bolk voor de Nooteboom MULTI-PX module semi-dieplader met Multidolly.

Joop Savenije, directeur Bolk Transport: “De reden waarom wij voor de Nooteboom MULTI-PX module semi-dieplader met Multidolly hebben gekozen is dat deze met pendelassen uitgevoerde opleggers het enige alternatief is als vervanging en uitbreiding van onze bestaande moduletrailers in het segment tot zo’n 120 ton laadvermogen. Uiteraard hebben wij ook gekeken naar meerassige dolly voertuigen met een zogenaamde onafhankelijke wielophanging. Deze voertuigen zijn voor ons niet inzetbaar als moduletrailer."

Op zeer belangrijke aspecten komen ze tekort ten opzichte van een moduletrailer of de MULTI-PX module semi. Dit komt vooral door de beperkte flexibele besturingscapaciteit, de te geringe ascompensatie en de onvoldoende bodemvrijheid onder het voertuig in rijstand. Daarbij komt ook dat deze opleggers alleen in Duitsland bij ontheffing 12 ton per aslijn krijgen. De Nooteboom MULTI-PX module semi-dieplader biedt ons in de meeste Europese landen wel wettelijk 12 ton per aslijn.”

Eenvoudige bediening

De module semi-diepladers hebben dezelfde eenvoudige bediening als de normale Nooteboom opleggers. In de inzetbaarheid van transporten overtreffen ze zelfs de moduletrailers. De MULTI-PX module semi-diepladers zijn aangeschaft in de configuratie 3-aslijnen Multidolly met 6-aslijnen achterassenstel en dubbel uitschuifbare laadvloer.  De Multidolly is heel eenvoudig uitneembaar, zodat deze module semi-dieplader ook als 6-aslijnen semi ingezet kan worden.

“De gigantische stuuruitslag van 70 graden en de 600 mm ascompensatie  van de Nooteboom module semi-dieplader zijn waardes die we ook gewend waren met onze huidige moduletrailers. Het grote voordeel van de Nooteboom MULTI-PX zit hem vooral ook in de zeer eenvoudige bediening. Waar we bij onze moduletrailers eerst de stuurstangen moeten omsteken voor de optimale besturing bij verschillende configuraties, is dit bij de Nooteboom module semi een kwestie van het bedienen van slechts één handel."

"Dit hebben zij heel slim gedaan door toepassing van meerdere sets stuurcilinders in het stuursysteem. Zo hebben we altijd de meest optimale besturing. Of hij nu rijdt als een 9-aslijnen semi-dieplader of als een 3+6 semidieplader met een lengte van 40 meter. Dit scheelt ons niet alleen enorm veel tijd, maar altijd de juiste besturing betekent voor ons ook aanzienlijk minder bandenslijtage. In een markt waar de marges zeer dun zijn, zijn juist dit soort zaken die bijdragen tot een beter rendement, aldus Joop Savenije.”

Variabele asdrukverhoudingen

De MULTI-PX module semi’s beschikken over een unieke hydraulische zwanenhals, waarmee de koppeldruk/aslast verhouding traploos hydraulisch instelbaar is. Dit betekent dat je elke gewenste koppeldruk tussen 18 en 30 ton kunt instellen en daarmee exact kan afstemmen op de wettelijk toegestane asdruk die geldt in een specifiek land.

Verder zijn de Nooteboom module semi-diepladers standaard uitgerust met een hydraulische aslastcompensatie met zowel een 3- als 4-punt ondersteuning. Deze unieke feature is vooral van belang bij het vervoer van ladingen met een zeer hoog zwaartepunt.

Over Bolk

Bolk Transport uit Almelo is met ruim 200 medewerkers actief in huiftransport, open transport, exceptioneel transport, containertransport, containeroverslag, distributievervoer en logistieke dienstverlening. Voor haar divisie speciaal- en zwaartransport heeft Bolk de laatste jaren fors geïnvesteerd in haar wagenpark. Een wagenpark dat al ruim 100 Nooteboom voertuigen omvat.

Vooral op het gebied van windturbine transport beschikt Bolk over één van de modernste wagenparken van Europa. Zeker ook door de recente investering in 35 nieuwe Nooteboom Pendel-X aslijnen en de aanschaf van 3 stuks Mega Windmill Transporters eind vorig jaar.