Clicky


TLN en EVO: Stemming tegen ecocombi's is gemiste kans

TLN en EVO: Stemming tegen ecocombi's is gemiste kans
15-04-2014 16:49 | Transport | auteur De Redactie

ZOETERMEER - Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO hebben geen begrip dat het Europees Parlement vandaag een voorstel voor duidelijke regelgeving over de grensoverschrijdende inzet van ecocombi’s (LZV’s), heeft afgewezen. TLN en EVO zijn wel te spreken over het feit dat het EP vandaag instemde met een aantal andere (technische) plannen die meer efficiënt en schoner vervoer mogelijk maken.

Wijziging richtlijn maten en gewichten

Vandaag werd plenair in het EP gestemd over een wijzigingsvoorstel van de Europese Commissie (EC) van vervoersrichtlijn 96/53 over maten en gewichten voor vrachtauto’s. Belangrijkste wijziging was om grensoverschrijdend vervoer van ecocombi’s in de nieuwe richtlijn op te nemen. Bij de eerste stemming van de Transportcommissie van het EP in maart werd het voorstel afgewezen. Ook bij de plenaire stemming vandaag in het Parlement kon het voorstel helaas niet op een meerderheid van de stemmen rekenen.

Geen begrip voor besluit

TLN en EVO dringen al jaren in Europa aan op grensoverschrijdende inzet van ecocombi’s. Deze ecocombi’s, waarvan er in Nederland al bijna 1000 rondrijden, bieden grote voordelen voor zowel logistiek als milieu. Grensoverschrijdend vervoer van ecocombi’s is formeel alleen toegestaan tussen twee landen die daar onderling mee instemmen. De Commissie wilde deze bepaling nu in de richtlijn vastleggen. TLN en EVO betreuren het dat het EP ondanks de vele positieve pilots en onderzoeksrapporten van de laatste jaren, ook nu weer tegenstemt.

Overige voorstellen

Naast voorstellen voor de ecocombi, omvatte de plannen van de Commissie ook voorstellen voor technische verbeteringen van voertuigen. Het gaat hier bijvoorbeeld om extra lengte voor een meer gestroomlijnde en veiligere vrachtautocabine, het toestaan van spoilers aan de achterzijde om de aerodynamica te verbeteren alsmede soepelere voorschriften voor het vervoer  van 45’ containers. Tot tevredenheid van TLN en EVO stemde het EP hier wel mee in.

Verloop proces

Na de plenaire stemming in het EP, moet de Raad zich nog over het voorstel uitspreken. Dit zal rond de zomer gebeuren. Daarna moet de Raad en het EP tot een gemeenschappelijk standpunt komen. Dit zal naar verwachting in het najaar gebeuren. Zoals het er nu uitziet wordt er in de nieuwe richtlijn niets vastgelegd over grensoverschrijdend gebruik van ecocombi’s. In dat geval blijft ook de huidige bepaling van kracht op basis waarvan twee aan elkaar grenzende Lidstaten onderling grensoverschrijdend met ecocombi’s mogen toestaan.