Clicky


KNV en EVO willen goederendirecteur in directieteam ProRail

KNV en EVO willen goederendirecteur in directieteam ProRail
14-04-2014 13:34 | Algemeen | auteur De Redactie

DEN HAAG - Vertegenwoordiger van goederenvervoerders over het spoor, KNV, en verladersorganisatie EVO, willen dat staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu het goederenvervoer op het spoor beter verankert bij ProRail. De spoornetwerkbeheerder, die ook gaat over de toewijzing van treinpaden voor goederentransporten, heeft in haar raad van bestuur niemand benoemd die specifiek het belang van het spoorgoederenvervoer vertegenwoordigt. Dat moet anders, vinden de verladers en spoorvervoerders.

De spoorgoederensector vervoert in Nederland jaarlijks circa 40 miljoen ton goederen met een toegevoegde waarde van om en nabij 150 miljoen euro. Toch wordt het grote belang van het spoorgoederenvervoer vaak ondergeschikt gemaakt aan het personenvervoer over spoor. Dat zit de partijen uit het bedrijfsleven dwars. Zij vinden dat er meer gebalanceerde afwegingen gemaakt moeten worden, zodat de meest optimale keuzen voor beide typen transport, goederen én personen, gemaakt kunnen gaan worden. Dat begint met het stevig verankeren van het goederenvervoer in de directie van ProRail, aldus EVO en KNV.

Ambities vergen sterke directievoering

De wens van eenduidige en sectorgerichte aansturing sluit aan bij de aanbevelingen van de commissie Kuiken om ‘dubbelingen weg te halen’ in het infrastructuurbeheer. Staatssecretaris Mansveld liet onlangs al weten haar invloed op de directie van ProRail te willen vergroten. Daarnaast is zij voornemens het managen van het spoorgoederenvervoer binnen deze organisatie te beleggen. De sector kampte enkele jaren met verminderde omzetten, maar werd vanwege haar economische belang en duurzame karakter recentelijk door het kabinet aangemerkt als groeisector. Het is nu het moment om de ambities van het door de sector opgestelde Aanvalsplan Spoorgoederen te realiseren: vergroot klantgerichtheid, verlaag de kostprijs en verhoog de flexibiliteit. Een flinke, maar aangewezen klus voor een speciale directeur goederenvervoer bij ProRail.

Na de aanleg van het derde spoor Emmerich-Oberhausen zal de Betuweroute haar rendement voor Nederland op gaan leveren, maar dat zal vanaf 2022 zijn. De eerste ramingen van de economische schade die wordt veroorzaakt door de bouwwerkzaamheden, in de periode 2015-2022, duiden op 25 miljoen euro per jaar. De jaren tussen nu en 2022 vereisen een sterke directievoering door ProRail, om mogelijke verdere schade voor de Nederlandse economie te beperken.