Clicky


Rechter verbiedt schijnconstructie Van der Aart Transporten uit Drachten

Rechter verbiedt schijnconstructie Van der Aart Transporten uit Drachten
10-04-2014 20:21 | Transport | auteur Marcel van der Voort

DRACHTEN - Na een lang juridisch getouwtrek tussen FNV Bondgenoten, de Inspectie Leefomgeving en Transport, en Van der Aart Transporten uit Drachten heeft de rechter donderdag bepaald dat de door het bedrijf toegepaste 'schijnconstructie' illegaal is.

Net als alle andere transportbedrijven heeft Van der Aart transportopdrachten, vrachtwagenchauffeurs en de benodigde vervoersvergunningen. Maar de chauffeurs die voor het bedrijf rijden, zijn werknemer en ondernemer tegelijk. Naast hun arbeidsovereenkomst verhuren de chauffeurs een vrachtauto aan Van der Aart en staan ze vaak als eenmanszaak ingeschreven in het handelsregister.

Werkgeversrisico's

Edwin Atema, bestuurder FNV Bondgenoten: "De constructie is zo opgezet dat de werknemers feitelijk voor de werkgeversrisico's opdraaien. Door de toenemende concurrentie en flexibilisering van de arbeidsvoorwaarden worden veel chauffeurs op deze manier noodgedwongen te werk gesteld onder vaak ondoorzichtige constructies. Wij zien in de praktijk dan ook dat de cao niet nageleefd wordt, waardoor gezonde werkgelegenheid wordt verdrongen en er concurrentievervalsend wordt gewerkt."

Al in 2012 verzocht FNV Bondgenoten de Inspectie Leefomgeving en Transport om handhavend op te treden tegen het transportbedrijf. De inspectie oordeelde dat de constructie illegaal was en legde het bedrijf een last onder dwangsom op die Van der Aart aanvankelijk met succes aanvocht. Nu oordeelt de rechter alsnog dat de constructie niet kan, omdat het vervoer plaatsvindt voor rekening en risico van de werknemers. Vanaf donderdag begint de last onder dwangsom van duizend euro per dag te lopen. De inspectie wil dat Van der Aart haar bedrijfsvoering op de huidige manier zo snel mogelijk staakt.

Blij

Atema: “We zijn blij dat de rechter onze zienswijze en die van de inspectie deelt. Dit is dan ook een duidelijk signaal voor de sector. Wie naast de pot piest, loopt vroeg of laat tegen de lamp. Deze uitspraak is niet alleen gunstig voor gewone chauffeurs in loondienst die last hebben van dergelijke constructies maar ook voor de ondernemers en zelfstandig ondernemers die de regels wel naleven. Opdrachtgevers moeten in onze ogen verantwoordelijk gemaakt worden voor cao betalingen als ze zaken doen met bedrijven die bijvoorbeeld schijnconstructies toepassen of voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Vooralsnog huilen werkgevers krokodillentranen over het niet kunnen betalen van een loonsverhoging."

"De bovenkant van de keten, de opdrachtgevers doen dan ook aardig hun best de gehele productieketen uit te wringen om maar zoveel mogelijk winst te maken. De grote multinationals van deze wereld maken zoveel winst dat ze “noodgedwongen “ hun toevlucht moeten nemen tot belastingparadijzen. En dan nog beweren dat er geen geld is voor een loonsverhoging”.

Bij genoemd bedrijf was donderdagavond niemand bereikbaar voor een reactie.