Clicky


Bonden: Geslaagde aftrap acties vrachtwagenchauffeurs

Bonden: Geslaagde aftrap acties vrachtwagenchauffeurs [+foto's]
07-04-2014 14:36 | Arbeidsvoorwaarden | auteur De Redactie

UTRECHT - Met poortacties en een manifestatie in Utrecht zijn vandaag de acties van de vrachtwagenchauffeurs begonnen. "Dit is nog maar het begin, een signaal dat het ons ernst is", zegt actieleider Peter de Jong van CNV Vakmensen. "De komende tijd zullen er verspreid over het land allerlei acties plaatsvinden, georganiseerd en spontaan. Daar gaan we mee door totdat er een goede cao is voor de 140.000 vrachtwagenchauffeurs in Nederland." 

De actiedag begon vanmorgen in alle vroegte, met poortacties bij acht transportbedrijven, die lid zijn van de werkgeversdelegaties (TLN en KNV). Het ging om Den Harthogh (Rotterdam), Sita (Zuidwolde), Sent Waninge / DGO (Hoogeveen), Heeren Transport (Roosendaal), Vos Logistics (Oss), Mooy Logistics (Waddinxveen), Schenker (Tilburg) en Vlug / Peter Appel (Middenmeer). Aan de hekken is symbolisch een ketting bevestigd, uit protest tegen het uitblijven van de nieuwe cao, die al per 1 januari is verlopen. De Jong: "Het zijn speldenprikken richting de werkgevers, die medeverantwoordelijk zijn voor een goede cao. Ze kunnen de komende tijd meer acties verwachten, in wat voor vorm dan ook."

Landelijk manifestatie

In de loop van de ochtend verzamelden ruim 400 chauffeurs zich op 5 locaties in het land, voor een landelijke manifestatie om 12.00 uur bij de Haarrijnse Plassen in Vleuten. De manifestatie is zojuist afgelopen. Arend van Wijngaarden, voorzitter CNV Vakmensen, had daar een duidelijke boodschap voor de werkgevers: "We hebben redelijke looneisen gesteld. De werkgevers hebben die in de prullenbak gegooid. Daarom staan we hier en zullen we ook actie blijven voeren, totdat een fatsoenlijke cao mogelijk blijkt. Met deze actie willen we ook duidelijk maken dat de werkgevers niet over de rug van hun eigen mensen én de buitenlandse chauffeurs hun bedrijf moeten voeren. Ze moeten hun verantwoordelijkheid nemen."

Sector aantrekkelijk houden

Tjitze van Rijssel, cao-onderhandelaar van CNV Vakmensen, wees erop dat een goede cao ook nodig is om de sector voor de toekomst aantrekkelijk te houden. "De chauffeurs hebben een baan en een eerlijk loon nodig. Onze eisen zijn reëel en daarom staan we nu met elkaar op de barricaden. De werkgevers moeten inzien dat we dit doen om de sector ook voor langere tijd gezond en aantrekkelijk te houden. Wie wil er anders straks nog achter het stuur kruipen?"

Achtergrond

Het overleg over een nieuwe cao beroepsgoederenvervoer (140.000 werknemers) is half februari vastgelopen, toen bleek dat de werkgevers geen enkele loonsverhoging willen bieden. CNV Vakmensen wil een eenjarige cao, met een loonsverhoging van 3 procent. Tjitze van Rijssel, cao-onderhandelaar van CNV Vakmensen: "We willen een cao zonder poespas, maar wel een loonsverhoging. Als we het daar snel over eens kunnen worden, hebben we daarna de handen vrij voor een goed gesprek met de werkgevers over vernieuwing van de cao. We hebben elkaar ook keihard nodig om de ambities uit het sectorplan verder vorm te geven. We willen met elkaar zorgen voor meer banen en opleidingsplaatsen. Een cao-conflict kunnen we dan juist niet gebruiken. Maar met een loonbod van niks geven de werkgevers ons geen andere keus."

©Foto's: Rob Nelisse