Clicky


Koninklijke Saan neemt huifwagen met 9 tons laadklep in gebruik

Koninklijke Saan neemt huifwagen met 9 tons laadklep in gebruik
26-03-2014 10:27 | Overig | auteur De Redactie

DIEMEN - Vorige week nam Koninklijke Saan een nieuwe huifwagen met een 9 tons Dhollandia laadklep in gebruik. De eerste Europese opdracht waarbij deze unieke vrachtwagen werd ingezet, werd uitgevoerd in opdracht van Gailing Duisburg. Saan heeft een Philips 3 Tesla MRI van 6400 kilo in Best geladen en daarna vervoerd naar Reading, Engeland. Daar heeft Saan de MRI gelost met de speciale 9 tons laadkep en met een transportrolsysteem binnen, in de scanruimte van het ziekenhuis, geplaatst.

Koninklijke Saan investeerde in de Mercedes-Benz Actros 2542 L ENA motorwagen, voorzien van een schuifzeilen laadbak inclusief schuifdak en een 9 tons Dhollandia laadklep. Met deze unieke laadklep kunnen zelfs de nieuwste generatie zware MRI’s zelfstandig geladen en gelost worden, maar ook via de zijkant met een heftruck. Normaal worden zware MRI’s altijd met een hijskraan gelost maar met deze speciale huifwagen met de zware laadklep is dat niet meer nodig. Bijzonder handig omdat er meestal geen plaats is voor een kraan bij de beperkte in- en uitritten van ziekenhuizen om te lossen. Ook bij het ziekenhuis in Reading was de ruimte een probleem en kon Saan een uitstekende oplossing bieden met deze nieuwe motorwagen.

Naast deze huifwagen heeft Saan ook geïnvesteerd in een bijpassende aanhanger zodat de backend van de medische installaties direct mee vervoerd kan worden. De aanhanger is een GS AN-1300 voorzien van een schuifzeilen laadbak inclusief schuifdak en een 2 tons Dhollandia laadklep. De aanhanger heeft dezelfde laad- en los mogelijkheden als de motorwagen, maar de laadklep heeft ook eigen accu’s zodat, ook zonder vrachtwagen, de losse onderdelen van de machine met de laadklep geladen en gelost kunnen worden. Het laadvermogen van de aanhanger is bijna 8 ton.

De vrachtwagen is voorzien van de grootste Mercedes-Benz cabinevariant zodat zowel de chauffeur als de bijrijder het comfort en de ruimte hebben om een lang verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Hij heeft een laadvermogen van circa 13 ton en het maximale toelaatbare totaalgewicht van de combinatie is 41 ton. Dit voertuig is ideaal inzetbaar in heel Europa. Bovendien voldoet de combinatie aan de Euro 6-norm en is bijzonder geschikt voor werkzaamheden in het groeiend aantal milieuzones.