Clicky


Consument koopt voor 10,6 miljard online in 2013

Consument koopt voor 10,6 miljard online in 2013
25-03-2014 12:07 | Financieel | auteur De Redactie

AMSTERDAM - Consumenten hebben via internet vorig jaar voor 10,6 miljard euro aan spullen en diensten gekocht. Dat is 8,5 procent meer dan in 2012. Dit jaar is de groei waarschijnlijk nog hoger. Dat meldt de belangenvereniging voor webwinkels Thuiswinkel dinsdag.

Niet alleen de omzet nam toe, ook het aantal orders steeg. In totaal plaatsten consumenten vorig jaar honderd miljoen online orders, elf procent meer dan in 2012. "Thuiswinkelen wordt steeds meer een gewoonte voor de consument", zegt voorzitter van Thuiswinkel Ed Nijpels in een verklaring.

Naast de gewenning van de consument speelden ook verbetering van de randvoorwaarden een rol bij de omzetstijging. Volgens directeur van PostNL Pakketten Gerrit Mastenbroek krijgt de consument 'meer en meer invloed op het online aankoopproces'. "Je bestelt nu makkelijk een wasmachine die meteen voor je wordt aangesloten. Door dergelijke diensten aan te bieden, zullen online bestellingen ook in de komende jaren flink toenemen", zegt Mastebroek.

Een gemiddelde online consument deed jaarlijks negen keer een aankoop via internet, één meer dan in 2012. Het gemiddelde bedrag daalde licht, van 111 euro naar 109 euro per aankoop.

Het meeste geld, 3,9 miljard euro, werd online uitgegeven aan reizen. De groei is in die categorie twee procent en dus lager dan het totale gemiddelde. Aan telecomproducten gaven consumenten anderhalf miljard euro uit, aan kleding werd 850 miljoen euro gespendeerd. Beide categorieën zagen hun omzet groeien met zestien procent.

In 2014 trekt het consumentenvertrouwen aan, wat een hogere omzetstijging oplevert, denkt de vereniging. De groei wordt geschat op negen tot tien procent, tot een totaal van bijna twaalf miljard euro. (Novum)