Clicky


24 uurs staking bij Aviapartner Cargo

24 uurs staking bij Aviapartner Cargo [+foto's]
19-03-2014 10:21 | Algemeen | auteur De Redactie

SCHIPHOL - Dinsdagavond om 22:00 is de 24-uurs staking bij Aviapartner Cargo van start gegaan. Ruim 60 werknemers van de vrachtafhandelaar op Schiphol registreerden zich als staker. De staking eindigt woensdagavond, tenzij APC dan nog niet wil onderhandelen over de eisen van de werknemers, dan wordt de 24-uurs staking verlengd naar een 48-uurs staking tot donderdagavond 22:00 uur.

Aviapartner had voor aanvang van de staking zijn managers en een aantal uitzendkrachten opgeroepen om het uitvoerende werk zoveel mogelijk over te nemen. Veysel, 9 jaar werkzaam voor Aviapartner: "Ze zijn met veel te weinig mensen en het management zelf weet amper om hoe ze de vracht moeten scannen om te lokaliseren, dus dat gaat ze nooit lukken."

"Het management probeert ons te intimideren en dreigt dat deze staking gevolgen zal hebben voor ons. Er werd letterlijk tegen ons gezegd: ‘Als de staking voorbij is, spreken wij elkaar nog’", aldus collega Peter.  

Maandag verloor Aviapartner Cargo (APC) het kort geding dat zij had aangespannen tegen FNV Bondgenoten om acties en stakingen te voorkomen. Jacob de Vries, bestuurder FNV Bondgenoten: "APC werd door de rechter op alle punten in het ongelijk gesteld."  

Eisen werknemers

De werknemers van APC eisen teruggave van hun ATV-dagen, een loonsverhoging van drie procent, meer zeggenschap over hun roosters en het verbeteren van de positie van uitzendkrachten.

Ben Wevers, 25 jaar werkzaam bij Aviapartner Cargo: "We hebben geen enkel vertrouwen meer in de directie. We hebben in de vorige cao enorm veel ingeleverd om de werkgever tegemoet te komen, maar onze grens is nu bereikt. We doen hetzelfde zware werk, maar leveren alleen maar aan koopkracht in. Ook willen we zelf beschikken over onze ATV-dagen, zodat er meer dan 1 dag tussen een nacht-en een dagdienst zit."

APC wil niet akkoord gaan met de eisen en houdt vast aan de cao die eind 2012 alleen met vakbond de Unie is afgesloten en die stilzwijgend is verlengd tot april 2015.

Gevolgen van de acties

Door de staking kunnen sommige vliegtuigen niet vertrekken, omdat ze geen lading hebben. Vliegtuigen die binnen komen worden niet gelost. Passagiers zullen geen hinder ondervinden, want het betreft enkel vrachtvluchten.

Schiphol groeit, dat heeft een prijs

De luchthaven Schiphol groeit. Jacob de Vries, bestuurder FNV Bondgenoten: "Dat mag niet ten koste gaan van de arbeidsvoorwaarden van de mensen die daar hun brood proberen te verdienen. De luchthaven heeft een verantwoordelijkheid voor het mogelijk maken van Gewoon Goed Werk. Die verantwoordelijkheid strekt zich ook uit tot de bedrijven die op de luchthaven actief zijn. Zij maken immers in een samenspel tussen alle partijen die actief zijn op de luchthaven dat er kwalitatief hoogwaardige dienstverlening kan worden geboden aan de klanten van de luchthaven."

 Over Aviapartner Cargo

Aviapartner handelt in 35 luchthavens in Europa, luchtvracht en bagage af. In Nederland gebeurt dit op Schiphol en in Rotterdam. Aviapartner Cargo heeft op Schiphol ongeveer 400 werknemers, die jaarlijks meer dan 2500 vrachtvliegtuigen afhandelen. Het Britse private-equityhuis 3i en bestuursvoorzitter voorzitter Laurent Levaux zijn de aandeelhouders.

©Foto's: Rob Nelisse