Clicky


TLN en EVO: gemiste kans om vervoer binnen EU efficiënter en duurzamer te maken

TLN en EVO: gemiste kans om vervoer binnen EU efficiënter en duurzamer te maken
18-03-2014 16:41 | Politiek | auteur De Redactie

ZOETERMEER - Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO hebben absoluut geen begrip voor het besluit van de Transportcommissie van het Europees Parlement om grensoverschrijdend vervoer in de EU met ecocombi’s (LZV’s) af te wijzen. TLN en EVO spreken van een gemiste kans om het goederenvervoer in de EU efficiënter en duurzamer te maken. Het EP stemde vandaag wel in met een aantal andere (technische)plannen die meer efficiënt en schoner vervoer mogelijk maken.

Wijziging richtlijn maten en gewichten

Vandaag werd in de Transportcommissie van het EP gestemd over een wijzigingsvoorstel van de Europese Commissie (EC) van de vervoersrichtlijn 96/53 die gaat over maten en gewichten voor vrachtauto’s. Belangrijkste wijziging was om grensoverschrijdend vervoer van ecocombi’s in de nieuwe richtlijn op te nemen. Dit voorstel kon niet op een meerderheid van het Parlement rekenen.

Geen begrip voor besluit

TLN en EVO dringen al jaren in Europa aan op grensoverschrijdende inzet van ecocombi’s. Deze ecocombi’s, waarvan er in Nederland al bijna 1000 rondrijden, bieden grote voordelen voor zowel logistiek als milieu. Grensoverschrijdend vervoer van ecocombi’s is formeel toegestaan tussen twee landen die daar onderling mee instemmen. De Commissie wilde deze bepaling nu in de richtlijn vastleggen. TLN en EVO vinden het bijzonder jammer dat het EP ondanks de vele positieve pilots en onderzoeksrapporten van de laatste jaren, ook nu weer op de rem trapt en de verdere ontwikkeling van efficiënt en duurzaam goederenvervoer in Europa tegenhoudt.

Overige voorstellen

Naast voorstellen voor de ecocombi, omvatte de plannen van de Commissie ook voorstellen voor technische verbeteringen van voertuigen. Het gaat hier bijvoorbeeld over extra lengte voor een meer gestroomlijnde en veiligere vrachtautocabine, het toestaan van spoilers aan de achterzijde om de aerodynamica te verbeteren alsmede soepelere voorschriften voor het vervoer van 45" containers. Tot tevredenheid van TLN en EVO stemde het EP hier wel mee in.

Verloop proces

Na de stemming in de Transportcommissie van vandaag, volgt in april nog een tweede formele stemming over de richtlijn in de plenaire bijeenkomst van het EP. Ook de Europese ministers van verkeer en vervoer (Raad) moeten zich nog over het voorstel uitspreken.