Clicky


Primeur: Sliding Cool Wall van ETTC Holten

Primeur: Sliding Cool Wall van ETTC Holten
17-03-2014 09:43 | Transport Compleet | auteur De Redactie

European Truck en Trailer Care, het zusterbedrijf van Müller Fresh Food Logistics dat voor het merendeel services verleent aan derden, toont op Transport Compleet een koeltrailer met een nieuw, ingenieus systeem waarmee de laadruimte uitermate flexibel opgedeeld kan worden. De inzet van de betreffende trailer wordt daardoor voor planners een stuk makkelijker.

Tussenwanden in trailers zijn allesbehalve nieuw. Maar de wanden die we nu kennen, staan dwars op de rijrichting en kunnen in veel gevallen wat verder naar voren of achteren verschoven worden in de trailer. ETTC uit Holten heeft een systeem bedacht waarbij met drie compartimenten van flexibele inhoud wordt gewerkt. Een lange wand, die een standaard dikte heeft van 40 mm, loopt van voren naar achteren, parallel aan de zijwanden. De wand loopt precies in het midden over de laadvloer. Aan de rechterkant, ten opzichte van de rijrichting, wordt wel een traditionele scheidingswand aangebracht: haaks op de rijrichting en met de mogelijkheid die traploos langs het plafond te verschuiven. De trailers hebben de normale inwendige laadhoogte van 2,70 meter.

Het nieuwe aan de vinding van ETTC is dat de lange wand over de lengte, in vier delen van drie meter tegen de linker zijwand geschoven kan worden. Deze wand loopt dus in de lengte en deze kan in delen overdwars verschuiven. Hierdoor kan een uiterst flexibele laadruimte ontstaan met een vriesgedeelte en een gekoeld gedeelte. Er is daardoor zelfs een derde laadruimte beschikbaar voor bijvoorbeeld droog fust.

In eerste instantie heeft ETTC drie opleggers omgebouwd waarvan er eentje op Transport Compleet in Hardenberg te zien zal zijn. De wandsystemen zijn in Holten gebouwd in Krone Cool Liner trailers. Ze zijn verder uitgerust met een twee tons onderschuifklep van Dhollandia en een Carrier Vector koelmachine die twee temperaturen kan genereren, voor koelen en vriezen.

De vinding is een gevolg van een toenemend aantal vrachten met bevroren goed bij Müller Fresh Food Logistics. "Maar er zijn ook ritten gewenst waarbij we zowel koel- als vries kunnen vervoeren in uiteenopende volumes", legt Anton Müller van ETTC uit.

"Er zijn klanten die kleinere volumes hebben en die kunnen we dan toch meenemen in bijvoorbeeld een trailer die, hoewel niet helemaal vol, op een andere temperatuur gekoeld wordt." Met de nieuwe vinding wordt geprobeerd een flexibel alternatief te vinden voor motorwagen-aanhangwagens.

Het systeem brengt een meergewicht van nog geen 600 kg met zich mee en kan in elk merk koeltrailer worden ingebouwd, in elke door de klant gewenste vorm. Bezoek voor meer info ETTC op standnr. 603.