Clicky


Ultimatum voor Aviapartner Cargo

Ultimatum voor Aviapartner Cargo
14-03-2014 13:35 | Algemeen | auteur De Redactie

Aviapartner Cargo (APC) weigert in te gaan op de eisen van de werknemers voor een nieuwe cao. De leden van FNV Bondgenoten hebben APC vrijdag een ultimatum gesteld. Als de vrachtafhandelaar op luchthaven Schiphol niet ingaat op hun eisen voor aanstaande zondag 23:00 uur dan volgen er acties, waaronder stakingen.

Eisen werknemers

De werknemers van APC eisen teruggave van hun ATV-dagen, een loonsverhoging van drie procent, meer zeggenschap over hun roosters en het verbeteren van de positie van uitzendkrachten. Jacob de Vries, bestuurder FNV Bondgenoten: “De werknemers hebben in de vorige cao enorm veel ingeleverd. Nu is hun grens bereikt.”

APC wil niet meer onderhandelen met de bonden en houdt vast aan de cao die eind 2012 alleen met vakbond de Unie is afgesloten en die stilzwijgend is verlengd tot april 2015.

Gevolgen van de acties

De mogelijke werkonderbrekingen kunnen er toe leiden dat vliegtuigen niet vertrekken, omdat ze geen lading hebben. Vliegtuigen die binnen komen, zullen niet worden gelost. Passagiers zullen geen hinder ondervinden, want het betreft enkel vrachtvluchten.

Schiphol groeit, dat heeft een prijs

De luchthaven Schiphol groeit. De Vries: “Dat mag niet op een zodanige manier dat dit ten koste gaat van de arbeidsvoorwaarden van de mensen die daar hun brood proberen te verdienen. De luchthaven heeft een verantwoordelijkheid voor het mogelijk maken van Gewoon Goed Werk. Die verantwoordelijkheid strekt zich ook uit tot de bedrijven die op de luchthaven actief zijn. Zij maken immers in een samenspel tussen alle partijen die actief zijn op de luchthaven dat er kwalitatief hoogwaardige dienstverlening kan worden geboden aan de klanten van de luchthaven.”

Aviapartner handelt op 35 luchthavens in Europa luchtvracht en bagage af. In Nederland gebeurt dit op Schiphol en in Rotterdam. Aviapartner Cargo heeft op Schiphol ongeveer 400 werknemers, die jaarlijks meer dan 2500 vrachtvliegtuigen afhandelen. Het Britse private-equityhuis 3i en bestuursvoorzitter Laurent Levaux zijn de aandeelhouders.