Clicky


Spanje pikt 13 miljard euro van transportondernemers

Spanje pikt 13 miljard euro van transportondernemers
12-03-2014 18:30 | Transport | auteur Marcel van der Voort

ROTTERDAM – Spanje heeft in 10 jaar tijd 13 miljard euro gepikt van vervoerders, waaronder een groot aantal Nederlandse. “Op 27 februari heeft het EU Hof van Justitie een Spaanse dieselaccijns uit de periode 2002-2012 ongeldig verklaard”, stelt advocate Annemieke Spijker met als specialiteit Transport & Trade van AKD Advocaten in Rotterdam woensdag.

“Ze hebben teveel geïnd en moeten dat terug betalen. Spanje wist dat ze iets deden wat niet kon, maar ging stiekem toch door”, laat ze weten.

“Volgens artikel 3, lid 2, van richtlijn 92/12 mogen op minerale oliën andere indirecte belastingen dan de bij deze richtlijn ingevoerde accijns worden geheven. Er moeten dan wel een of meer specifieke doeleinden worden nagestreefd.”

“Bovendien moeten daarbij de uit hoofde van de accijns en de btw geldende voorschriften inzake belastingheffing in acht worden genomen. Het EU Hof oordeelde dat aan het eerste vereiste niet is voldaan, omdat er geen specifiek doel met de accijns wordt nagestreefd.”

Ordinaire belastingmaatregel

“Met andere woorden, het gaat hier om een ordinaire belastingmaatregel die strijdig is met de afspraken die in EU verband zijn gemaakt. Omdat de Spaanse overheid vreesde voor een stortvloed aan claims die geschat worden op 13 miljard euro, vroeg zij het Hof om de werking van het arrest te beperken tot uitsluitend toekomstige gevallen.”

“Daarvoor is echter nodig dat Spanje te goeder trouw heeft gehandeld. Het Hof stelt vast dat Spanje al in vroeg stadium verschillende waarschuwingen vanuit Brussel heeft ontvangen. Het Hof vindt dat Spanje niet te goeder trouw heeft gehandeld.

“De gevolgen van het arrest worden dan ook niet in tijd beperkt. De weg naar terugbetaling van accijnzen uit de periode 2002-2012 ligt dus open. Wegvervoerders moeten wel opletten dat vorderingen tot terugbetaling op de Spaanse overheid ook aan verjaring onderhevig zijn.”

Teruggave

Mr. Spijker: “Er liggen voor wegvervoerders dus mogelijkheden voor het indienen van een verzoek tot teruggave van de ten onrechte geheven accijnzen.”

“Het is bekend dat veel Nederlandse transportbedrijven op Spanje rijden. Daar is natuurlijk in genoemde periode veel getankt.”

“En dat heeft ze veel geld gekost. Klanten van mij is dat eveneens overkomen. En die worden blij van de huidige ontwikkelingen.”

“Ik heb begrepen dat er bureaus zijn die zich bezig houden met het terughalen van het geld. Een andere mogelijkheid is een Spaanse advocaat inschakelen.”

Bewijzen

“Maar de transportondernemer moet natuurlijk wel bewijzen leveren. Dus moet het worden uitgezocht in de boekhouding. Ook is het raadzaam om niet te lang te wachten met het nemen van stappen.”

“Het is voor mij onbegrijpelijk dat Spanje niet naar de waarschuwingen heeft geluisterd. Ze hebben het nu veel erger voor zichzelf gemaakt.”

“Ik denk dat er veel Nederlandse transportbedrijven gedupeerd zijn. Alle ondernemingen die op Spanje rijden”, besluit mr. Spijker.