Clicky


VIL zoekt brandstof van de toekomst

VIL zoekt brandstof van de toekomst
04-03-2014 13:06 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

BERCHEM - Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) is gestart met een nieuw project, ‘Powering Logistics 2020’. Samen met VITO en een consortium van dertien bedrijven onderzoekt het VIL welke alternatieve brandstoffen inzetbaar zijn voor welk type transport en vrachtwagen en brengt het de randvoorwaarden in kaart die nodig zijn om bedrijfseconomisch verantwoorde keuzes te maken.

Afhankelijkheid van olie afbouwen

Met het project ‘Powering Logistics 2020’ wil het VIL het gebruik van alternatieve brandstoffen binnen de sector van het goederenvervoer over de weg stimuleren. Olie levert vandaag 95% van de energie die wordt verbruikt door de transportsector. De vraag naar olie binnen de sector steeg tussen 2009 en 2013 met 21%, in tegenstelling tot alle andere sectoren. Dit is een bijzonder verontrustend gegeven. Olieprijzen kennen immers een opwaartse trend terwijl de financiële slagkracht van transportbedrijven zwaar onder druk staat. Bovendien heeft de Europese Commissie in het ‘Witboek Transport’ als doelstelling een vermindering van de CO2-uitstoot in het wegvervoer van 60% in 2050 ten opzichte van 1990 geformuleerd.

Zijn de alternatieven volwassen genoeg?

Er bestaan al heel wat alternatieven om de sector minder afhankelijk te maken van fossiele diesel. Maar hoe volwassen zijn deze technologieën en waar zijn ze in de transportsector toepasbaar? Het VIL maakt een totaaloverzicht van alle vandaag inzetbare alternatieve brandstoffen met hun kenmerken en logistieke toepasbaarheid. Uiteindelijk doel is een antwoord te krijgen op de vraag welke brandstof het best geschikt is voor welke logistieke toepassing, rekening houdend met de economische en operationele realiteit. Enkele toepassingen zullen in de praktijk getest worden met demovoertuigen van constructeurs.

Dertien deelnemende bedrijven

Dertien bedrijven, een mix van kleine en grote verladers en logistieke dienstverleners, nemen deel aan het project: AB InBev, bpost, Colruyt Group, Distrilog Group, Drive Systems, Fluxys, GTS Container, Ninatrans, Remitrans, Stad Antwerpen, Tanktransport Thys, Vadesco Logistics en Vervoer Verbessem. De resultaten worden eind 2015 verwacht.