Clicky


Veilen van groot materieel, hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk?

Veilen van groot materieel, hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk? [+foto's]
28-02-2014 13:35 | Overig | auteur De Redactie

MOERDIJK - Een bedrijf wil graag van overtollige voorraad af of wil de vloot vernieuwen. Vaak wordt transportmaterieel dan geveild. Maar hoe werkt zoiets nu eigenlijk? Transport Online redacteur Rob Dragt was aanwezig tijdens een tweedaagse veiling bij Ritchie Bros.

Ritchie Bros is 's werelds grootste industriële veilinghuis. In 1958 ging men van start in Kelowna, Britisch Columbia in Canada. Vervolgens werd men steeds groter en werden er veilingen gehouden in de Vernigde Staten van Amerika. Tegenwoordig zijn er wereldwijd ruim 40 veilinglocaties en heeft men 1.400 medewerkers om alles in goede banen te lijden. Zo werd in Australië in 2012 alweer de 5.000ste veiling gehouden.

Ook in Nederland, en wel op het industrieterrein in Moerdijk, worden enige keren per jaar veilingen georganiseerd. Op deze industriële veilingen vind je vrachtwagens en getrokken materieel, graaf- en grondverzetmaterieel, heftrucks, mobiele kranen, noem het maar op. Van landbouwtrekker tot mining dumper je vindt het bij Ritchie. Eigenlijk kom je bij Ritchie alles tegen wat wielen of rupsbanden heeft.

Al dit door verkopers aangeboden materiaal wordt bij opbod verkocht zonder vooraf vastgestelde prijs of een minimum prijs voor het object. Het materieel wordt voorgereden over de ramp voor de tribune waar geregistreerde kopers bieden. Ook online kan er worden geboden. Uiteindelijk gaat de hoogste bieder met de koop naar huis na het betalen van de afgehamerde prijs en de veilingkosten.

Op de veilinglocatie kan men ook het transport regelen. Kantoren van diverse speciaal transportspecialisten vindt men ter plaatse waar het transport per vrachtwagen naar de haven wordt geregeld.

©Rob Dragt