Clicky


Martinair niet aansprakelijk voor Faro-ramp

Martinair niet aansprakelijk voor Faro-ramp
26-02-2014 11:33 | Burgerluchtvaart | auteur De Redactie

AMSTERDAM - Luchtvaartmaatschappij Martinair is niet aansprakelijk voor de vliegramp in het Portugese Faro in 1992. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam woensdag bepaald. Dertig slachtoffers en nabestaanden hadden de zaak aangespannen omdat ze van mening zijn dat de piloten van het verongelukte vliegtuig fouten hebben gemaakt. Ook eisten ze een hogere schadevergoeding.

De extra vergoeding werd door de rechter niet toegewezen. Volgens de rechtbank 'beschikten beide partijen' ten tijde van het vaststellen van de originele schadevergoeding over 'dezelfde feitelijke gegevens'. Bovendien is niet gebleken dat de slachtoffers destijds een hoger bedrag aan schadevergoeding hadden kunnen claimen dan ze hebben ontvangen, zo oordeelde de rechter.

Ook het onderzoek dat door de slachtoffers ingehuurde luchtvaartonderzoeker Harry Horlings is gedaan, maakt volgens de rechter niet dat Martinair een 'onjuiste voorstelling van zaken' heeft gegeven. Horlings heeft zijn onderzoek immers gebaseerd op dezelfde informatie die al bekend was ten ten tijde van het onderzoek van de Portugese autoriteiten. Hij trekt daar echter een andere conclusie uit dan Martinair, oordeelde de rechtbank.

Slachtoffers en nabestaanden wilden dat hun schadevergoedingsregeling zou worden herzien, omdat ze bij het accepteren van de compensatie - 250 duizend gulden (ruim 113 duizend euro) in 1993 - niet goed op de hoogte waren van de oorzaken van de ramp. Daardoor konden ze geen goede inschatting maken van het maximale bedrag waarvoor Martinair, tegenwoordig onderdeel van KLM, aansprakelijk kon worden gehouden.

Na eigen onderzoek, hadden de overlevenden en nabestaanden die informatie wel. Uit het onderzoek, dat een kleine drie jaar geleden werd gepresenteerd door Horlings, kwam naar voren dat de piloten een hele serie fouten maakten. Dit bleek uit een analyse van de zwarte dozen. Volgens internationale vliegregels hadden de piloten de landing vijf keer moeten afbreken. De 'roekeloze' vliegers schonden volgens Horlings bewust de geldende voorschriften en veroorzaakten daarmee het ongeluk.

Uit een onderzoek van de Portugezen bleek echter dat plotselinge windstoten en het slechte weer de belangrijkste oorzaken waren voor het crashen van het vliegtuig. Martinair bleef achter dat rapport staan en vond dat het onderzoek van Horlings geen nieuwe feiten had aangedragen. Horlings stelde op zijn beurt dat in het onderzoek van de Portugezen gegevens zijn weggelaten om Martinair vrij te pleiten.

De vliegramp in Portugal op 21 december 1992 kostte 56 mensen het leven. Het vliegtuig verongelukte tijdens de landing. Het was slecht weer. In de McDonnell Douglas zaten dertien bemanningsleden en 327 passagiers. Er vielen ongeveer honderd gewonden.

Ook in Den Haag werd woensdag uitspraak gedaan in een zaak over de Faro-ramp. Daarin moest de staat in het beklaagdenbankje verschijnen. De rechter heeft bepaald dat nader onderzoek moet worden gedaan naar de oorzaak van de vliegramp. (Novum)