Clicky


GLS brengt eerste duurzaamheidsverslag uit

GLS brengt eerste duurzaamheidsverslag uit
20-02-2014 09:59 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

AMSTERDAM - Verantwoordelijk omgaan met mens en milieu is voor GLS een belangrijk principe. In het onlangs verschenen duurzaamheidsverslag geeft de in heel Europa actieve pakketdienstverlener inzicht in zijn maatschappelijke betrokkenheid, milieuactiviteiten en vorderingen.

Of het nu gaat om grondstof- of klimaat besparende transportdiensten, ISO-gecertificeerd milieubeheer of breed georiënteerde maatschappelijke inzet - de GLS groep geeft in zijn actuele rapport uitvoerige informatie over zijn bedrijfsbreed georganiseerde duurzaamheidsstrategie. Talloze praktijkvoorbeelden illustreren hoe de dochterbedrijven in de verschillende landen sociaal en ecologisch bewust actief zijn, maar tegelijkertijd ook de efficiency verbeteren en de groei bevorderen.

Enerzijds staat hierbij het milieu-initiatief ThinkGreen van GLS centraal. GLS heeft zich in het kader hiervan milieudoelen gesteld, ondersteunt en stuurt de milieumaatregelen binnen de hele groep en meet de resultaten. Anderzijds bericht de pakketdienstverlener over ThinkSocial. Hieronder vat GLS alle activiteiten samen rond de eerlijke en integere omgang met maatschappij, medewerkers, transportondernemers en hun chauffeurs.

Milieu meetbaar ontlast

In het milieu gedeelte presenteert GLS voor het eerst de resultaten van zijn betrokkenheid. “We zijn erin geslaagd de totale uitstoot van koolstofdioxide en equivalenten in de afgelopen twee boekjaren met circa vier procent terug te dringen, ondanks de toename van het pakketvolume”, aldus Rico Back, CEO van GLS.

Dankzij nieuwe eco-depots, investering in efficiëntere technologieën en energiebesparingsmaatregelen wist GLS de CO2-uitstoot door elektriciteit en verwarming zelfs met 22 procent terug te dringen. Bovendien nam het aandeel auto’s in het wagenpark die voldoen aan de Euro 4-norm of hoger toe met circa acht procent tot ruim 77 procent.

Vanzelfsprekende maatschappelijke verantwoordelijkheid

In het gedeelte over ThinkSocial presenteert GLS de belangrijkste opleidings- en stimuleringsmaatregelen voor de medewerkers. Een ander thema is de gemeenschappelijke samenwerking met de transportondernemingen en hun chauffeurs, waarbij de gezamenlijk acties en procesoptimalisaties een grote rol spelen.

“Ook boven de sociale norm maatschappelijk betrokken zijn betekent denken aan morgen”, aldus Rico Back. Daarom ondersteunen de GLS dochterbedrijven ook in hun sociale omgeving talloze inzamelingsacties, sponsoren ze sportieve en culturele evenementen en voeren ze gratis transporten uit voor goede doelen.

Voortaan regelmatig

Het GLS duurzaamheidsverslag vormt de opmaat tot een regelmatige rapportage. Voor klanten, medewerkers, transportpartners en het grote publiek biedt GLS zo transparantie en een basis voor een permanente dialoog.