Clicky


Jaaromzet Action boven miljard euro

Jaaromzet Action boven miljard euro
15-02-2014 10:30 | Bedrijfsresultaten | auteur De Redactie

AMSTERDAM - De omzet van de goedkope warenhuisketen Action is vorig jaar boven een miljard euro uitgekomen. Dat heeft topman Ronald van der Mark gezegd, schrijft het vakblad Retailtrends.

De omzet van Action is hiermee in 2013 meer dan veertien procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Toen werd een omzet gedraaid van 873 miljoen euro, maakte de keten vorige zomer bekend. Dat was toen een stijging van 22 procent op jaarbasis, voor als gevolg van de opening van nieuwe winkels.

Action werkt ook nu versneld aan de opening van nieuwe winkels, vooral in het buitenland. Om die winkels te kunnen bevoorraden opent het bedrijf binnenkort een tweede distributiecentrum in Limburg, zegt Van der Mark tegen Retailtrends. "Van daaruit kunnen we weer honderden winkels openen in België, Duitsland en Frankrijk waar onze formule ook aanslaat."

Action heeft inmiddels meer dan vierhonderd filialen. De winkelketen richt zich op het onderste prijssegment en verkoopt onder meer etenswaren, textiel, speelgoed en doe-het-zelfproducten.

Volgens de topman haalt Action meer dan zestig procent van de omzet uit het elke week wisselende assortiment. "Elke winkel voert tienduizend items waarvan er elke week honderd tot 150 worden vernieuwd", legt Van der Mark uit. Die aanbiedingen trekt klanten op 'koopjesjacht' aan die daardoor vaker per week terugkomen en langer in de winkel blijven dan bij concurrenten, aldus Van der Mark.

Van de zomer berichtte onderzoeksbureau Gfk dat Action ook klanten bij supermarkten wegtrekt. Vooral huishoudens met een beperkt inkomen, waaronder gepensioneerden en gezinnen, zouden vaak voor hun boodschappen naar de Action gaan. (Novum)