Clicky


Minder reizigers tevreden over 'zwaar jaar' NS

Minder reizigers tevreden over 'zwaar jaar' NS
14-02-2014 10:44 | Algemeen | auteur De Redactie

AMSTERDAM - De tevredenheid over de dienstverlening van de Nederlandse Spoorwegen is vorig jaar gedaald. Was in 2012 nog 49 procent van de reizigers tevreden, vorig jaar nam dat af tot 47 procent. De NS, die zelf spreekt van een 'zwaar jaar', erkent dat de treinen in het vierde kwartaal veel te vol waren. Dat blijkt vrijdag uit publiceerde jaarcijfers van het spoorbedrijf.

Ook reden in 2013 minder treinen op tijd dan het jaar daarvoor. Het punctualiteitscijfer was vorig jaar 93,6 procent, terwijl een jaar eerder 94,2 procent van de treinen nog op tijd reed. In de beleving van reizigers is dat cijfer veel lager, aangezien 47 procent maar tevreden is over het op tijd rijden van de treinen. Een op de tien reizigers had vorig jaar problemen om zijn aansluiting te halen.

Het was volgens de NS een 'zwaar jaar', voornamelijk door het uitvallen van de Fyra. Dat kostte de vervoerder veel geld en zorgde voor een verslechterde verbinding tussen Nederland en België. NS leed in 2013 dan ook een verlies van 43 miljoen euro. Wel is de vervoerder tevreden over de vaak bekritiseerde winterdienstregeling, die er mede voor zorgde dat 97,6 procent van de treinen volgens schema konden blijven rijden.

De vervoerder maakte in december bekend te willen stoppen met de gele borden op stations, omdat de meeste reizigers gebruikmaken van digitale borden en van hun smartphone of tablet. In de jaarcijfers staat dat 1,8 miljard keer reisinformatie via digitale reisplanners werd opgevraagd. Er werden vorig jaar zeventien miljard reizigerskilometers afgelegd door dagelijks zo'n 1,2 miljoen reizigers. (Novum)