Clicky


Supermarkten gaan kliekjes aan de man brengen

Supermarkten gaan kliekjes aan de man brengen
12-02-2014 13:35 | Binnenland | auteur De Redactie

AMSTERDAM - Alle Nederlandse supermarkten gaan dit jaar acties houden om consumenten minder voedsel te laten weggooien. Dat hebben de leden van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), waaronder Albert Heijn, Lidl en Jumbo, met elkaar afgesproken, maakte de branchevereniging woensdag bekend.

De consument is volgens recent onderzoek van Wageningen University de belangrijke doelgroep als het gaat om verspilling te verminderen. Vooral melk, brood, groenten en fruit en sauzen worden nogal eens weggegooid. Per persoon zou hierdoor 47 kilo voedsel worden weggegooid, wat overeenkomt met 150 euro aan verspilling per jaar.

Vorige week gaf Albert Heijn al een maatbeker weg waarmee gemakkelijk eenpersoonsporties van pasta en rijst kunnen worden afgemeten. Andere acties van supermarkten zijn volgens het CBL bewaarwijzers uitdelen en recepten voor het koken met kliekjes opnemen in de tijdschriften van de supermarkten.

In de hele keten, inclusief producenten, supermarkten en consumenten zelf, wordt omgerekend per persoon tussen de 83 en 151 kilo per jaar weggegooid, berekende Wageningen University op basis van cijfers van afvalverwerkers. Hoeveel daarvan door supermarkten wordt weggegooid, is echter niet bekend.

Afgelopen najaar werden supermarkten door GroenLinks-Kamerlid Jesse Klaver opgeroepen om de verspilling beter te gaan bijhouden. Volgens het CBL wordt daar voor volgend jaar samen met de producenten aan gewerkt.

De branchevereniging benadrukt dat supermarkten zelf ook al veel doen tegen verspilling, zoals scherper inkopen, kleinere porties bieden en samenwerken met Voedselbanken Nederland. Voedsel dat toch moet worden weggegooid, wordt gebruikt voor opwekking van groene stroom en in veevoer. (Novum)