Clicky


Nieuw VIL project pakt problemen met ladingzekering aan

Nieuw VIL project pakt problemen met ladingzekering aan
12-02-2014 09:37 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

BERCHEM(B) - Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) vzw heeft dinsdag de kick-off gegeven van het project ‘Ladingzekering bij multi-stops’. Binnen dit project ontwikkelen het VIL en KU Leuven/KaHo, samen met twaalf bedrijven, een oplossing om het ideale laadpatroon te bepalen voor het distributievervoer van gemengde ladingen. Hoe actueel en relevant dit onderwerp is, bleek nog maar eens uit een controle op de Brusselse Ring in oktober vorig jaar: op 194 gecontroleerde vrachtwagens werden bij de helft inbreuken op ladingzekering vastgesteld.

Dringend behoefte aan oplossing

Alle transporteurs en verladers kunnen erover meespreken: spanriemen zorgen vaak voor beschadigde goederen en andere hulpmiddelen blijken in de praktijk niet altijd toepasbaar of veel te duur. Daar waar het reeds een uitdaging is voor vracht die bestaat uit volle homogene pallets bestemd voor één afleveradres, is er nauwelijks iets bekend over de beveiliging van gemengde ladingen op multi-stop trajecten. En dan is er nog de problematiek van de ongelijke asbelasting eens het voertuig enkele stopplaatsen heeft aangedaan. Er is daarom dringend behoefte aan bijkomend en praktijkgericht onderzoek.

Van quickscans tot testcircuit

Het project start met quickscans bij de deelnemende bedrijven, onderzoekt vervolgens via labotesten de dynamische krachten die ontstaan vanuit gemengde palletladingen, om zo te komen tot een algoritme voor een optimaal laadpatroon. De theorie wordt ten slotte in de praktijk getest met een beladen vrachtwagen op een testcircuit.

Algoritme voor een optimaal laadpatroon

Uiteindelijk doel is het opstellen van een algoritme om vrachtwagens die meerdere leveradressen aandoen correct te laden. Het algoritme, dat vertrekt vanuit de te vervoeren pallets en hun afmetingen en gewicht, berekent het optimum tussen de losvolgorde van de goederen (routebepaling), de ladingzekering, de maximale asbelasting en de operationele toepasbaarheid en kostenefficiëntie.

Twaalf deelnemende bedrijven

Twaalf bedrijven, een mix van kleine en grote verladers en logistieke dienstverleners, springen mee op de kar: Bekaert, Bpost, Coca-Cola, Colruyt, DHL Express, Ideal Stelrad Group, Kuehne+Nagel, Speed-Colli, Trans Europe Express, Transport Van de Poel, Van Marcke Logistics en Wim Bosman. De resultaten worden voorgesteld in het najaar van 2015.