Clicky


PraktijkTrainer Nascholing blijvend wettelijk geregeld

PraktijkTrainer Nascholing blijvend wettelijk geregeld
10-02-2014 09:18 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

ZOETERMEER - De PraktijkTrainer Nascholing (PTN) krijgt een wettelijke basis. Dat is de uitkomst van intensief overleg tussen Transport en Logistiek Nederland (TLN), het ministerie van Infrastructuur en Milieu, BOVAG en FAM. Op het ministerie wordt de wetswijziging voorbereid. De betrokken partijen, inclusief FNV, CNV en EVO, werken een convenant uit waarin nadere afspraken worden gemaakt.

Minister Schultz van Haegen: “De PraktijkTrainer Nascholing traint beroepschauffeurs en dat is goed voor hun vakbekwaamheid en de verkeersveiligheid. Chauffeurs leren ook efficiënter rijden, waardoor ze minder brandstof verbruiken. Ik ben blij met deze afspraak. Een bedrijf weet zelf natuurlijk het beste wat voor soort training nodig is. Op deze manier kun je het helemaal op de behoefte van de onderneming toespitsen.”

PTN

De PraktijkTrainer Nascholing is een mentorchauffeur die, in dienst van zijn werkgever, praktijktrainingen mag verzorgen als nascholing voor zijn collega’s. Zo is het mogelijk om de trainingen toe te spitsen op scholingswensen die in de praktijk zijn ontstaan.

De huidige, door CCV gecertificeerde, PTN-ers kunnen blijven werken door de overgangsregeling die is ingesteld. Tot 1 juni 2014 kunnen mensen zich nog volgens de huidige regeling certificeren.

Code95

De Europese richtlijn 2003/95 schrijft voor dat beroepschauffeurs per vijf jaar 35 uur nascholingscursussen dienen te volgen. In Nederland is het verplicht om 7 uur daarvan aan praktijktraining te besteden. Alleen op die voorwaarde mogen zij de code 95 op het rijbewijs laten bijschrijven. Doel van de nascholing is het bijhouden van de vakbekwaamheid en het verhogen van de verkeersveiligheid.