Clicky


Marcel Brughmans al 40 jaar chauffeur bij DBT Bulkvervoer

Marcel Brughmans al 40 jaar chauffeur bij DBT Bulkvervoer
09-02-2014 10:18 | Overig | auteur De Redactie

KALMTHOUT(B) - In juli 1974 kwam Marcel Brughmans in dienst bij DBT Bulkvervoer (Delcroix Bulk Transport) als vrachtwagenchauffeur op een 15 tonner. Als chauffeur van de allereerste bulk-vrachtwagen bij DBT, vertrok hij met een tweedehands Leyland Buffalo, om veevoer vanuit een Turnhoutse veevoederfabriek te distribueren in de Noorderkempen. Inmiddels zijn we bijna 40 jaar verder en heeft Marcel in al die jaren al meer dan 4,5 miljoen kilometer gereden, met een aantal verschillende vrachtwagens en combinaties.

Dat Marcel bestempeld wordt als “met de hand gemaakt”, leidt geen twijfel, en omdat zijn kwaliteiten en flexibiliteit bewezen wordt door zijn jarenlange trouw en loyaliteit aan DBT vond het bedrijf dat Marcel wel eens in het zonnetje gezet mocht worden.

"Zaken als “te laat”, “ziek”, “ongeval” of “verkeerd geladen of gelost” staan bij Marcel niet in het woordenboek. Deze man wordt eerder gekenmerkt door de termen “stipt”, “netjes”, “zuinig”, “vriendelijk” en “altijd correct”. Marcel bewijst dan ook dat een Belgisch bedrijf het nog waar kan maken met lokale Belgische mensen, die de juiste mentaliteit hebben", zegt Chris Delcroix, eigenaar van DBT Bulkvervoer.

Nadat eind 2013 een reeks van tien nieuwe Volvo trekkers (6 x Euro 5 en 4 x Euro 6) werd besteld bij Bluekens Roosendaal (NL), bestond er dan ook geen twijfel over wie met de eerste nieuwe trekker zou gaan rijden… u kan het wellicht raden.

De eerste drie nieuwe trekkers werden met een mini-receptie in bedrijf genomen, waarbij alle collega’s van de afdeling bulkvervoer de jubilaris verrasten op een mini-receptie. Van Volvo dealer Bluekens kreeg Marcel als geschenk een bedrijfsbezoek voor vier personen aan de Volvo truckfabriek in Gent aangeboden. "Een mooi gebaar voor een uitzonderlijke chauffeur", aldus Delcroix.

De nieuwe trucks worden allen voorzien van een uitzonderlijk comfortniveau voor de bestuurders, alsook uitgebreid pakket veiligheidsmaatregelen (i-See, i-Park Cool, Volvo Emergency break system, Volvo Telematics Gateway). Ook zijn ze voorzien van het nieuwe en uiterst comfortabele Volvo Dynamic Steering systeem, waarbij de besturing van de truck door middel van een hulpmotor vergemakkelijkt wordt. Voor het eerst werd ook een full-service contract afgesloten voor het onderhoud.

Het Kalmthoutse transportbedrijf heeft met gemiddeld één truck per jaar een gestage maar welberekende groei gekend. De DBT trucks begeven zich in heel West-Europa, onderweg met de meest diverse goederen en materialen. Zowel losgestorte lading, maar ook vloeibare producten en gepalletiseerde waren vinden hun bestemming, maar evengoed wordt stukgoed dagelijks behandeld.

Bovendien is het transport van zeecontainers, tankcontainers, flats en ADR goederen een belangrijke activiteit geworden. Als specialiteiten worden walking-floor trailers ingezet, alsook kiptrailers, verticale laders, een sideloader en kraanwagens. Recent werd het transport van gevaarlijke stoffen (ADR) in tankcontainers toegevoegd, alsook een container-combinatie met een hydraulisch haakarmsysteem. DBT is dan ook trots op dat gerenommeerde en beursgenoteerde internationale bedrijven tot de klantenkring behoren.

De expeditie- en haven-gerelateerde werkzaamheden worden vanuit het kantoor in de Antwerpse haven georganiseerd, waar het bedrijf diverse behandelings-faciliteiten heeft. De centrale ligging in deze wereldhaven zorgt ervoor dat alle laad- en losplaatsen vlakbij liggen, waarop DBT dan weer flexibel en bliksemsnel op kan inspelen. Alle vrachtwagens en trailers worden via satelliet opgevolgd, en de verwerking van de ritten worden via een ingenieus TMS-systeem verwerkt van bij de opdracht tot de facturatie.

Het uitgebreide IT-systeem zorgt voor transparantie voor klanten, en verschaft de planners een verregaande controle op chauffeurs. De wagenpark beheerder heeft een onmiddellijk en permanent overzicht op de verbruiken, rij- en rusttijden, en eventuele calamiteiten in rijgedrag of routes.