Clicky


100.000 treinen over Betuweroute sinds 2007

100.000 treinen over Betuweroute sinds 2007
07-02-2014 11:11 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

Sinds de opening van de Betuweroute in 2007 hebben inmiddels 100.000 treinen hun weg van en naar het Europese achterland gevonden. Op 25 januari reed de 100.000ste trein over het A15-tracé van de Betuweroute. Het betrof een trein van DB Schenker geladen met steenkool. Deze goederentrein vertrok rond 11:30 uur vanuit de haven van Amsterdam en kwam via de aansluitboog bij Meteren op de Betuweroute.

Om deze mijlpaal te vieren met de toekomstige gebruikers van het spoor, schonken Keyrail en DB Schenker op donderdag 6 februari jl. een bedrag van €5.000 aan het Scheepvaart- en Transportcollege (STC) te Rotterdam. Hier worden jongeren opgeleid voor het vak machinist. Steeds meer locomotieven zijn uitgerust met de nieuwe Europese standaard voor treinbeveiliging ERTMS (European Rail Traffic Management System). Het STC heeft recent een ERTMS simulator aangeschaft. Door de schenking zijn ze in staat de simulator uit te breiden met het spoorverloop in de Rotterdamse haven waardoor nog dichter bij de praktijk kan worden aangesloten.

De 100.000ste trein markeert een mijlpaal in de korte historie van de Betuweroute. Na de opening in 2007 bleef het aantal treinen dat gebruik maakte van de nieuwe verbinding aanvankelijk beperkt. Nadat er echter voldoende locomotieven op de markt kwamen die uitgerust zijn met het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS, nam het gebruik van de Betuweroute fors toe.

Vanaf 2008 was een flinke groei te zien in het gebruik en is geleidelijk aan veel goederenverkeer verschoven van het gemengde net naar de Betuweroute. Tijdens de economische crisis was er sprake van een stabilisatie van het aantal treinen. Inmiddels ziet exploitant Keyrail het gebruik weer toenemen. De laatste paar weken rijden zo’n 550 treinen per week over de Betuweroute. Het leeuwendeel van die treinen heeft de Rotterdamse haven als begin- of eindpunt, ongeveer 35 treinen per week starten of eindigen hun rit in de Haven van Amsterdam.

De Betuweroute is onderdeel van internationale corridors en biedt een ongestoorde verbinding richting terminals en bedrijven in het Europese achterland.

Foto's

  • J.Roeland
    ROS