Clicky


Meer claims gehonoreerd na faillissement klant

Meer claims gehonoreerd na faillissement klant
29-01-2014 09:23 | Faillissementen | auteur De Redactie

DEN HAAG - Bedrijven hebben vorig jaar 22 procent vaker een verzekeringsclaim uitgekeerd gekregen, waardoor geen verlies werd geleden op het faillissement van een klant. Dat concludeert kredietverzekeraar Atradius, die een marktaandeel van ongeveer zestig procent heeft in Nederland.

Door een kredietverzekering af te sluiten, krijgen toeleveranciers bij een faillissement toch betaald voor geleverde diensten of goederen. Vorig jaar kwam het totaal aantal beroepen op de kredietverzekering bij Atradius uit op 8400. De meeste claims, bijna de helft, waren het gevolg van faillissementen in de bouwsector. De sterkste stijging (twee derde meer) vond plaats door faillissementen onder boerenbedrijven. Ook in de voedingsindustrie (51 procent) en in de bouw (30 procent) stegen de claims.

De grootste stijging van het aantal claims vond plaats in de eerste zes maanden van het jaar, meldt de kredietverzekeraar. Vorig jaar was sprake van een recordaantal van 8275 faillissementen van bedrijven, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek eerder deze maand. Dat was twaalf procent meer dan een jaar eerder. Atradius verwacht dat het aantal faillissementen dit jaar niet verder stijgt.

"Sinds juli 2013 zien we een lichte verbetering en het lijkt erop dat deze trend doorzet", licht directeur Tom Kaars Sijpesteijn toe. "Toch blijft het herstel kwetsbaar. Bedrijven zijn in de afgelopen jaren het vet op hun botten kwijtgeraakt en hebben weinig buffer om eventuele tegenslagen mee op te vangen." (Novum)