Clicky


ING: Nieuw tijdperk voor truck- en trailermarkt

ING: Nieuw tijdperk voor truck- en trailermarkt
28-01-2014 09:43 | Algemeen | auteur De Redactie

AMSTERDAM - Terwijl de economie in rustiger vaarwater komt, lijkt de Nederlandse truckmarkt structureel te zijn veranderd. Door daling van het Nederlandse aandeel in het internationaal wegtransport is de afzetmarkt van materieel blijvend kleiner. Tegelijkertijd worden transporteurs rationeler en kijken ze professioneler naar investeringsproposities. Dit blijkt uit de Assetvisie Trucks en Trailers die ING Economisch Bureau en ING Lease vandaag publiceren.

Na verkoopgolf in 2013 (+11%) 20% afzetdaling verwacht in 2014

Echt herstel blijft uit op de Nederlandse truckmarkt. Met de Euro-VI subsidie en de vrijwillige afschrijvingsregeling was eind 2013 sprake van een verkoopgolf, maar in 2014 leidt dit weer tot een flinke correctie. Investeringen zijn hiermee vooral verplaatst. Onderliggend is het investeringsklimaat in de transportsector nog zwak. Naar verwachting daalt de afzet van trucks (> 3,5 ton) daarmee in 2014 met ruim 20% van 12.900 tot 10.000 eenheden (ca. 90% hiervan is > 16 ton). Vervanging van de nog grote generatie 2008-voertuigen kan de afzet in 2014 stimuleren. Ook kan een nieuw in te stellen Nederlandse subsidieregeling in de loop van het jaar een positief effect hebben.

Na een truckjaar groeit de aandacht voor investeringen in trailers in 2014 (+2%) 

De trailerafzet bleef in 2013 redelijk goed overeind op een niveau van 8.700 eenheden. Na een ‘truckjaar’ zijn de vooruitzichten voor de trailermarkt gematigd positief. Met een stabiele en verouderende vloot zullen de vervangingsinvesteringen hier naar verwachting licht aantrekken tot 8.900 eenheden (+2%). Dat grotere transporteurs en verhuurders weer meer aandacht hebben voor investeringen heeft hierbij een positief effect.

Verschillende redenen voor structurele marktverandering

Naast dat truckvloot daalt, is de truckmarkt ook op andere fronten aan verandering onderhevig. Zo is eigendom voor bedrijven niet heilig meer en gaat het principe van total cost of ownership (TCO) bij aanschaf steeds vaker boven merkemotie. Verder is er veel meer aandacht voor ICT en gaat met de invoering van de Euro VI-norm alle aandacht de komende jaren uit naar brandstofbesparing en CO2-beperking. Ook de trailermarkt ziet de investeringsbeslissingen veranderen, al wordt de markt hier minder geraakt door internationale concurrentie. 

Michiel Bremmers, Assetspecialist Trucks en Trailers - ING Lease: "Ook in de huidige markt zijn er kansen voor dealers. Zo kan onderhoud van Euro-VI voertuigen meer worden uitbesteed en kunnen dealers zich ontwikkelen tot full-service wagenparkbeheerders."