Clicky


Vliegmaatschappijen en afhandelingsorganisaties op Schiphol sluiten opnieuw vijfjarig contract met Sita

Vliegmaatschappijen en afhandelingsorganisaties op Schiphol sluiten opnieuw vijfjarig contract met Sita
22-01-2014 10:07 | Zakelijk Nieuws | auteur De Redactie

SCHIPHOL - De ruim 80 vliegmaatschappijen en afhandelingsorganisaties die op Schiphol actief zijn, kiezen SITA opnieuw als IT-leverancier voor een periode van vijf jaar. De CLUB (CUTE Local User Board) van Schiphol, die technologiegebruikers van het vliegveld vertegenwoordigt, heeft een nieuwe overeenkomst met SITA gesloten voor SITA’s AirportConnect Open platform voor passagiersafhandeling. De oplossing, die wordt gebruikt in virtuele omgevingen, zorgt ervoor dat Schiphol de 51 miljoen passagiers, die jaarlijks van het vliegveld gebruik maken, een efficiënte reis kan bieden.

Schiphol is ook het eerste vliegveld in Europa dat zijn passagiersafhandelingsysteem toekomstbestendig maakt door NFC-technologie (near field communications) in te zetten. Door gebruik te maken van smartphones met NFC kunnen passagiers gemakkelijk en snel een speciaal daarvoor ingerichte gate passeren met een simpele druk op de knop van hun telefoon. De gate leest automatisch de instapkaarten, zelfs als de telefoon is uitgeschakeld of als de batterij leeg is. Deze NFC-uitrusting kan ook de traditionele tweedimensionale boarding-kaarten lezen die vandaag de dag nog gebruikt worden.

Jan Bruns, Voorzitter van de Schiphol CUTE Local User Board, zegt: “We vieren momenteel onze meer dan 25 jaar lange samenwerking met SITA. Al die jaren hebben we samen gewerkt aan diverse innovaties om de ervaring voor de passagiers te verbeteren, waaronder gemeenschappelijk gebruikte technologie, self-service-oplossingen en nu NFC. Nu er meer smartphones zijn uitgerust met NFC zullen steeds meer vliegmaatschappijen naar deze technologie gaan vragen. Dat is de reden waarom wij al een gate met NFC in gebruik hebben genomen en gekoppeld hebben aan ons passagiersafhandelingsysteem – we nodigen vliegmaatschappijen uit om het te proberen.”

Dave Bakker, President van SITA Europe, zegt: “De Schiphol CLUB is altijd geïnteresseerd in samenwerkingen op het gebied van innovatie die activiteiten op het vliegveld verbeteren en een betere dienstverlening bieden. AirportConnect Open helpt de efficiëntie en flexibiliteit te verbeteren en de combinatie met NFC zal ervoor zorgen dat de afhandeling van passagiers sneller verloopt en reizigers sneller kunnen boarden.”

Met het AirportConnect Open platform van SITA hebben vliegvelden, vliegmaatschappijen en hun afhandelingsorganisaties in real time op gedeelde apparatuur toegang tot hun IT-applicaties. Het biedt iedere vliegmaatschappij ook de mogelijkheid om iedere balie, gate of self-service kiosk te gebruiken voor check-in, het inchecken van bagage en het boarden.

De vernieuwing van Schiphol’s AirportConnect Open met SITA omvat ongeveer 700 posities bij check-in balies, transfer en reclaim. Het beslaat ook 90 self-service kiosken die passagiers kunnen gebruiken om in te checken.

Door gebruik te maken van virtualisatie kan het vliegveld efficiënt en kosteneffectief de laatste technologie en upgrades uitvoeren. Doordat iedere luchtvaartmaatschappij gebruik kan maken van iedere balie, gate of werkplek op het vliegveld, kunnen de dienstverlening en de operationele omgeving verbeterd worden.

Meer dan 300 luchtvaartmaatschappijen op meer dan 400 luchthavens over de hele wereld gebruiken SITA’s AirportConnect Open om dagelijks miljoenen passagiers te verwerken. SITA is ook marktleider op het gebied van NFC, waardoor passagiers gemakkelijk met hun smartphones door checkpoints kunnen gaan. In 2012 werd door het onderzoeksteam SITA Lab, ’s werelds eerste live, SIM-gebaseerde NFC-oefening uitgevoerd op het Franse vliegveld Toulouse-Blagnac.

De NFC-gate van Schiphol is de eerste implementatie die de door SITA voorgestelde NFC-industriestandaard markeert. In 2013 introduceerde SITA de 'Tap n’ Fly' TM industriestandaard voor NFC, die voortbouwt op de visie van GSMA om een naadloze, veilige en betrouwbare SIM-gebaseerde NFC wereldwijd te verzorgen. Tap n’ Fly combineert de veelgebruikte applet om passagiersinformatie en standaard boarding-kaarten op te slaan om compatibiliteit te garanderen, terwijl het vliegmaatschappijen en vliegvelden ook de mogelijkheid biedt om maatwerk te bieden. Het is ook te gebruiken voor bestaande instapkaarten met barcodes.

SITA werkte samen met Access IS, specialist op het gebied van het vastleggen en overdragen van informatie in elektronische systemen, om de NFC-lezers te certificeren met de SITA Tap n’ Fly en AirportConnect Open.