Clicky


De luchtvrachtindustrie moet nu handelen om een leiderschapscrisis te voorkomen

De luchtvrachtindustrie moet nu handelen om een leiderschapscrisis te voorkomen
21-01-2014 18:33 | Zakelijk Nieuws | auteur De Redactie

Een werkgroep geleid  door de TIACA (The International Air Cargo Association) met actieve deelname van de IATA (International Air Transport Association), ICAO (International Civil Aviation Organization) en de FIATA (International Federation of Freight Forwarder Associations) heeft de resultaten gepubliceerd van een tweejarig onderzoeksproject. Het doel van dit onderzoeksproject was het inventariseren van de scholingsbehoefte van de volgende generatie managers voor de wereldwijde luchtvracht sector.

De werkgroep concludeert dat managers niet alleen basis vaardigheden en gedetailleerde operationele kennis moeten bezitten, maar ook de zogenaamde “hogere vaardigheden”, deze omvatten leiderschap, teambuilding en uiteraard marktanalyse en financiële analysetechnieken. Hoewel er vele opleidingen/cursussen zijn om de basisvaardigheden te leren, is de beschikbaarheid van specifieke hogere opleidingen gericht op de luchtvrachtsector beperkt.

De onderzoekers zijn het erover eens dat de sector als geheel zich moet inspannen om dit hiaat op te heffen, dit is nodig om de lange geschiedenis van innovatie, verhoging van de service graad en  financiële robuustheid ook in de toekomst te garanderen. De mogelijkheid om een gecertificeerd en geaccrediteerd opleidingsprogramma in het leven te roepen zou hierbij helpen. Ter ondersteuning hiervan heeft de werkgroep een uitvoerige scholingsmatrix opgesteld waarin de bestaande opleidingen zijn opgenomen evenals de onderwerpen waarop opleidingen nog tekort schieten.

Het rapport geeft aan dat zonder toegang tot de juiste scholing, de luchtvracht sector het in toekomst moeilijk zal krijgen om talentvolle medewerkers aan te trekken die de sector door toekomstige uitdagingen kunnen leiden. Een bijkomend risico is het verlies van de huidige generatie jonge managers naar andere logistieke sectoren doordat deze meer te bieden hebben. Beide situaties kunnen de luchtvracht sector nadelig beïnvloeden.

Het eindrapport, samen met de begeleidende scholingsmatrix is hier te downloaden.