Clicky


Subsidiegeld Code 95 nog steeds niet uitbetaald - UPDATE!

Subsidiegeld Code 95 nog steeds niet uitbetaald - UPDATE!
22-01-2014 17:23 | Transport | auteur Marcel van der Voort

REEUWIJK -  "Ik heb in 2012 mijn Code 95 gehaald via de VERN. Ik moest ruim 1200 euro betalen en zou zeker 450 euro subsidie terugkrijgen. Stichting Opleidingfonds SOG zou dat regelen en daarvoor betaalde ik 150 euro. Maar SOG is kort daarna failliet gegaan en ik heb nog steeds geen cent terug gekregen", verzucht chauffeur Peter Oenema dinsdagmiddag.

"Doordat faillissement zijn er miljoenen euro’s aan Europees subsidiegeld verdampt", voegt hij er nog boos aan toe. Het bedoelde geld voor de code 95 is een ESF-subsidie.

"Via een advertentie bij de VERN kwam ik in een van de eerste groepen chauffeurs. Bij een rijschool in Noord Holland deed ik de opleiding via twee keer een halve dag praktijk en de rest e-learning."

"De betaling van die 150  euro vond ik vaag en niet lang erna ging ik naar SOG bellen. Zo kwam ik erachter dat ze failliet waren. Schulden zouden met subsidiegeld zijn afgelost", stelt Oenema.

Geld veilig

"Later zegde de VERN, onder andere in de persoon van voorzitter Klaas de Waard, mij toe dat het terug te betalen subsidiegeld niet in het faillissement zou zitten. Ze hadden de problemen bij het bedrijf aan zien komen en het geld zou daarom veilig zijn", aldus Oenema.

De Waard reageert: "Van het SOG begreep ik op een gegeven moment dat het goed zou komen. Maar ook SOG Administratie BV ging failliet. De curator is er nog steeds mee bezig." Curator mr. C. de Weerdt wikkelt het faillissement af.

"Ik heb grote twijfels of er nog geld is. In eerste instantie dacht ik ook dat het nog wel goed zou komen. Maar volgens mij is er veel geld terug naar de subsidieverstrekker, de EU", zegt De Waard.

"Jammer dat mensen zoals Peter Oenema de boot zijn ingegaan. Wat ik weet van chauffeurs gaat het al om een bedrag van 20.000 euro. Alles bij elkaar loopt het in de vele miljoenen euro’s."

Machteloos

“Wij staan machteloos aan de kant en kijken hoe het zich allemaal ontwikkelt”, wil de VERN-voorzitter kwijt. “SOG was eigenlijk de grootste in Nederland. Ik vertrouwde het niet. De VERN kon een paar miljoen euro voorschot krijgen. Dat deed ik niet. Transvak inde het geld voor de opleiding bij de transportbedrijven. Er is dus niets door ons geïncasseerd.”

Opleiding goedkoper

Oenema: "Wat ik raar vind is dat ik eerst 1200 euro voor die opleiding moest betalen. En na het faillissement was de cursus via de VERN opeens 800 euro. Ik ben nu van mening dat iets met subsidie eerst duurder wordt gemaakt"

De Waard: “De cursusprijs is nooit door ons vastgesteld, maar door Transvak. Er is overigens nooit een cursus van 800 euro aangeboden.”

Certificaat toegezegd

Oenema: “Ik heb een aanvullend examen gedaan met extra kosten. Safety Culture noemden ze dat. Daar zou ik via de VERN een certificaat voor krijgen. Ook dat krijg ik niet.”

De Waard: “Bij de opleiding Code 95 is geen examen. Toen is Safety Culture bedacht. Dat is via de verkeersscholen gegaan. Dus moet Oenema voor een certificaat bij de verkeersschool zijn waar hij Safety Culture heeft gedaan.”

Kluitje in het riet

Chauffeur Teus Oosterom vertelt: "Ook ik ben de dupe van de manier van werken. Ik heb eveneens betaald voor een aanvullend getuigschrift."

"En heb meerdere malen contact gehad met de VERN. Keer op keer ben ik met een kluitje in het riet gestuurd."

Richard Bessling laat weten: "Ik heb samen met Peter Oenema en nog 10 eigen rijders meegedaan met het Safety Culture totaalconcept. Ik kreeg medio oktober 2011 een schrijven van verkeersschool Hoek Bouma in Avenhorn die namens de Vern de Code 95 nu kon aanbieden met Europese subsidie die kon oplopen tot 400 euro."

"Ik heb 998,10 euro  exclusief btw betaald aan Transvak en €150 euro exclusief btw betaald aan het SOG beide zijn gevestigd aan de Fokkerstraat 5 in Reeuwijk. Op schrift staat duidelijk dat de cursist 40 procent van de kosten terug krijg.  Te weten 459,24 euro. Klaas de Waard van de VERN was zelfs bij een presentatie in Avenhorn en hij garandeerde dat we de subsidie kregen."

"Ook ik had mijn twijfels eerst 150 euro te betalen en dan later ruim 400 euro terug krijgen. Te mooi om waar te zijn. Andere cursisten die het niet via de Vern deden waren veel goedkoper uit. kortom: ik voel mezelf belazerd. Ik heb er vorig jaar zelfs op Transportradio melding van gemaakt en toen zei Klaas de Waardt dat het afwachten was wat de curator deed."

Kort samengevat: "De VERN heeft het Safety Culture ontwikkeld maar schuift als er problemen zijn het af op de rijschool, die er absoluut niets aan kon doen. Hoek Bouma heeft prima les gegeven."

Te duur

Marcel Dillerop: "Ik had al snel de gedachten dat het allemaal niet klopte rondom Code 95. Zo was de cursus te duur. Ik betaalde de volle prijs van ruim 1200 euro. De subsidie is weliswaar bij betaling verrekend. Maar niet lang erna bleek inderdaad dat de cursus veel goedkoper werd aangeboden."

Mensen die in een vergelijkbaar schuitje zitten als Oenema en zijn genoemde collega's mogen hun reactie mailen naar: info@transport-online.nl

Niet anonieme reacties worden mogelijk gepubliceerd.