Team Petronas|De Rooy|Iveco viert feest en kijkt terug op geslaagde Dakar

Team Petronas|De Rooy|Iveco viert feest en kijkt terug op geslaagde Dakar
20-01-2014 09:37 | Algemeen | auteur De Redactie

VALPARAISO - Het gaat bij de Dakar Rally om de eer en zoals in alle sporten telt eigenlijk alleen de eerste plaats. Het is dan ook even slikken als het team na ruim 55 uur verbeten strijd met alle concurrenten, maar vooral met de KAMAZ-equipe, het eremetaal op 3 minuten en 11 seconden moet laten liggen. Toch gaat het om de details en dus is Gerard de Rooij blij met zijn 2e plaats en met het algehele resultaat.

“Ik ben echt dik tevreden. We hebben onze eigen wedstrijd gereden en tot 2 dagen voor de finish, eigenlijk geen pech van betekenis gehad op één lekke band na. Die 12 minuten hadden in dit geval het verschil kunnen maken, maar ook Karginov heeft een aantal lekke banden gehad, bij hem had het ook zomaar één band meer of minder kunnen zijn. De nieuwe Euro 6 motor van mijn IVECO Powerstar heeft zich perfect gehouden. De motoren afdeling van FIAT, F.P.T. mag trots zijn op dit knap stukje techniek. Daar gaan ze nog veel plezier aan beleven. Ook heb ik vanuit het thuisfront begrepen dat er enorm meegeleefd is. Dank voor allen die ons hebben gesteund, al merk je tijdens de rally weinig van die aanmoedigingen. Het geeft ons bij thuiskomst in elk geval het besef dat we er niet alleen voor stonden. Volgend jaar sta ik zeker weer aan de start. Ik vind Dakar veel te leuk en ik ben voorlopig nog niet van plan om een andere hobby te zoeken. Alleen hoop ik dat we de rollen in het eindklassement dan om kunnen draaien,” aldus De Rooij.

Hans Stacey, de andere klassementsrijder van het team Petronas | De Rooy | Iveco, is minder euforisch. “Eigenlijk heb ik maar twee echt fijne proeven gereden. De rest liet te wensen over door technische problemen, een aantal keren onnodig vastzitten en wat kleine navigatiefoutjes. Ook gisteren, in de afsluitende 13e etappe, hebben we nog een verkeerde afslag genomen. In plaats van door een rivierbedding te rijden namen we een smal pad een bergpas op. Keren was geen optie, dus heb ik een paar honderd meter achteruit gereden de berg af en weer terug naar de piste. Dan gaat je hart even sneller kloppen,” aldus Stacey. “Wat ik volgend jaar ga doen durf ik echt nog niet te zeggen. Ik wil bij thuiskomst goed evalueren waar het allemaal fout is gegaan en wat ik er zelf aan kan verbeteren. Als ik terugkom is dat voor een podiumplaats. Met alle problemen die we dit jaar als team hebben weten te trotseren ben ik tevreden en blij met een zevende plek. In de sport telt die plaats echter niet en mijn winnaarsmentaliteit is daardoor toch een beetje gekrenkt. Jullie horen zeker nog van me.”

De snelle Iveco assistentietrucks kregen aan de finish veel complimenten. Ze reden constant voorin het klassement. Het probleem was echter dat de kopmannen de laatste jaren zo snel zijn gaan rijden dat bijhouden bijna ondoenlijk is geworden. De assistentietrucks hebben een veel zwaardere auto door de extra reserveonderdelen en met lagere startplaatsen rijden er veel meer deelnemers voor ze. Met een assistentietruck in de toptien eindigen is een ongelooflijke prestatie. Dus ook voor Pep Vila en Jo Adau en alle volgers van het team Petronas | De Rooy | Iveco: chapeau!



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden