Clicky


Experts vrezen 'Fyra-achtig fiasco' spoorsysteem

Experts vrezen 'Fyra-achtig fiasco' spoorsysteem
20-01-2014 09:16 | Algemeen | auteur De Redactie

De ontwikkeling van een nieuw veiligheidssysteem voor het spoor dreigt op een fiasco uit te lopen. Betrokken experts vrezen voor een nieuw debacle van 'Fyra-achtige proporties', schrijft de Volkskrant maandag.

Een van de problemen is een conflict tussen de NS en spoorbeheerder Prorail. Ook doen zich bij een proef met het systeem technische problemen voor en is het ministerie van Infrastructuur volgens betrokkenen veel te optimistisch over de kosten.

Het systeem moet het mogelijk maken met meer treinen en hogere snelheden op het spoor te rijden. Het ministerie van Infrastructuur zou er miljarden mee kunnen besparen op de uitbreiding van het spoornetwerk. Volgens betrokkenen met wie de krant sprak zijn aan landelijke invoering echter grote risico's verbonden, aldus de krant. Het systeem is bijvoorbeeld nog nergens in Europa succesvol getest op een druk spooremplacement.

Door een conflict tussen NS en Prorail zijn er veel minder testritten gedaan dan was gepland. Experts van het bedrijf dat de proef doet zeggen dat het gedrag van treinen met het nieuwe systeem op glad spoor daardoor niet goed is onderzocht.

Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) heeft twee miljard euro gereserveerd voor de introductie van het veiligheidssysteem. Experts schatten de kosten voor de ontwikkeling en landelijke invoering echter op vijf tot acht miljard euro.

De problemen, waarvan het ministerie op de hoogte is, zijn vorige week bij een vertrouwelijke briefing aan de Tweede Kamer niet aan bod gekomen. De experts mogen hun zorgen niet overbrengen aan het parlement omdat hun een spreekverbod is opgelegd. Mansveld is van plan de Kamer te informeren als de proef is afgerond.

NS en Prorail bevestigen aan de Volkskrant dat er tegenvallers zijn bij de proef. "Maar dat is ook waarom je een proef doet", zeggen zij. De bedrijven ontkennen een conflict. (Novum)