Transport Online - 'Inzet Buitenveldertbaan volgens de regels'

'Inzet Buitenveldertbaan volgens de regels'

'Inzet Buitenveldertbaan volgens de regels'
15-01-2014 13:26 | Algemeen | auteur De Redactie

DEN HAAG - Het gebruik van de Buitenveldertbaan en de andere start- en landingsbanen op Schiphol gebeurt volgens de regels. Dat de Buitenveldertbaan in 2011 vaker werd gebruikt, lag aan het weer. Dat meldt de zogeheten Alderstafel woensdag, het overlegorgaan van de luchthaven.

De Alderstafel reageert op een rapport van het bureau Helios, dat concludeerde dat zeventien procent van de vluchten vanaf de Buitenveldertbaan in 2011 niet te verklaren zou zijn. De Alderstafel ontkent dit: Helios heeft een aantal criteria voor het gebruik van de baan buiten beschouwing gelaten. Uit de verantwoording van de luchtverkeersleiding blijkt dat er in 96 procent van de vluchten een 'harde verklaring' is voor het gebruik van de bewuste baan.

Het klopt dat in 2011 met 42 duizend een relatief hoog aantal vliegtuigen startten en landden van de Buitenveldertbaan. "De belangrijkste oorzaak hiervan was het feitelijke en het voorspelde weer", stelt de Alderstafel. "Hoewel 2011 geen uitzonderlijk weerjaar was, deden de weersomstandigheden die bepalend zijn voor de inzet van de Buitenveldertbaan zich vaker voor."

In de twee jaar daarna daalde het aantal vliegbewegingen weer naar 32 duizend in 2013. Ook in deze jaren bepaalde het weer het gebruik van de baan.

Sinds een paar jaar wordt op Schiphol geëxperimenteerd met een nieuw stelsel van het meten van de geluidsoverlast. Uitgangspunt is dat voor elke start en landing de baan wordt gebruikt die de minste overlast oplevert, mits de veiligheid en het weer dat toelaten. De Buitenveldertbaan wordt daarbij in principe als laatste ingezet.

De Alderstafel wijst erop dat het gebruik van de Buitenveldertbaan met tien procent verhoudingsgewijs het minst wordt gebruikt. De Polderbaan wordt met dertig procent het meest gebruikt, gevolgd door de Kaagbaan (29 procent), Zwanenburgbaan (vijftien procent) en de Aalsmeerbaan (dertien procent).

Ten slotte zou het gebruik van de Buitenveldertbaan in 2011 onder het oude stelsel niet anders zijn geweest. De zogeheten handhavingspunten zijn in dat jaar niet overschreden, aldus de Alderstafel.

PvdA'er Hans Alders, de naamgever van het overlegorgaan, heeft woensdag schriftelijk verslag gedaan van de bevindingen aan staatssecretaris van Milieu Wilma Mansveld (PvdA). Hij dringt erop aan de nieuwe geluidsnormen snel in te voeren, zodat voor iedereen helderheid bestaat over de regels. (Novum)



NIEUWSBRIEF GEMIST?

Heeft u de nieuwsbrief van vandaag gemist?

KLIK HIER
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,651
Diesel1,276

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions