Clicky


KNV publiceert spoorstudie: betere Europese samenwerking en meer klantgerichtheid

KNV publiceert spoorstudie: betere Europese samenwerking en meer klantgerichtheid
15-01-2014 10:27 | Algemeen | auteur De Redactie

DEN HAAG - Werkgeversorganisatie voor het spoorgoederenvervoer KNV publiceert vandaag de studie ‘Spoor brengt Nederland verder’, een onderzoek naar het belang van het spoorgoederenvervoer voor de Nederlandse economie. In het rapport wordt vastgesteld dat een verslechterde bereikbaarheid per spoor de Nederlandse economie op achterstand zet. Vergeleken met het buitenland is de kostprijs veel te hoog. Om deze te verlagen is een betere Europese samenwerking nodig; op het terrein van het infrastructuurbeheer is meer klantgerichtheid de oplossing.

Lange Termijn Spoor Agenda, het Aanvalsplan en de BoerCroon studie

In de afgelopen jaren is de concurrentiepositie van spoorgoederenvervoer van en naar Nederland verzwakt. Om dat tij te keren, kreeg het Aanvalsplan Spoorgoederen, een initiatief van de sector, een prominente plek in het visierapport van de rijksoverheid, de Lange Termijn Spoor Agenda. Als onderdeel van het Aanvalsplan Spoorgoederen, onderzocht BoerCroon in opdracht van KNV, het belang van het spoorgoederenvervoer voor de Nederlandse economie. Bedrijfsanalist BoerCroon beargumenteert in haar rapport dat spoorgoederenvervoer als meest milieuvriendelijke en veilige vervoerswijze in de toekomst in toenemende mate van belang zal zijn voor de aansluiting van de Nederlandse economie met het (centraal) Europese achterland: ‘Spoor brengt Nederland verder’.

Europese samenwerking en klantgerichtheid

De drie visiestukken (BoerCroon studie, de Lange Termijn Spooragenda en het Aanvalsplan) bieden bouwstenen voor overheid en spoorgoederensector om nú keuzes te maken voor de middellange termijn. De studie noemt drie strategielijnen: sluit aan bij (bestaande) werkwijzen in aangrenzende landen, die van Duitsland in het bijzonder; bevorder Europese interoperabiliteit om de kostprijs te verlagen; laat klantgericht infrastructuurbeheer zorgen voor een betere benutting van de bestaande capaciteit.

Reactie ProRail

Spoorbeheerder ProRail onderkent het belang van de spoorgoederensector. President-directeur Marion Gout-van Sinderen: “Spoorgoederenvervoerders hebben het de afgelopen jaren zwaar gehad. ProRail wil de spoorgoederenvervoerders graag ondersteunen in de uitvoering.”

De spoorbeheerder publiceert vandaag cijfers waaruit blijkt dat de vervoersvolumes weer iets zijn toegenomen. KNV is blij met de toegezegde steun en juicht na jaren van diepe terugval de positieve cijfers van harte toe. Ze bieden een gunstig uitgangspunt voor de noodzakelijke verdere versterking van de sector.