Clicky


FNV Bondgenoten: Onrust bij Nabuurs Transport Wijchen

FNV Bondgenoten: Onrust bij Nabuurs Transport Wijchen
14-01-2014 17:21 | Transport | auteur Marcel van der Voort

WIJCHEN - “In de vestiging van Nabuurs Transport in Wijchen gaan 25 van de 60 auto’s eruit. Ze stoppen met charters en bovenal hebben ze de werkweek teruggebracht naar vier dagen”, meldt bestuurder Egon Groen van FNV Bondgenoten dinsdagmiddag aan de nieuwsredactie van Transport Online.

“Nabuurs heeft eenzijdig een aantal wijzigingen in de organisatie doorgevoerd. Het gaat om zaken zoals het invoeren van een 4-daagse werkweek, het terugbrengen van het aantal vrachtauto’s, en wijzigingen in de planning,”, vat Groen samen.

“Vooral over de werkweek van vier dagen is onrust ontstaan. De chauffeurs weten niet ruim van te voren wanneer ze moeten werken”, stelt hij.

“Bovendien heeft de directie geen overleg gehad met de ondernemingsraad (or). Er is gewoon gezegd: 'Zo gaan wij het doen'.”

“Ik zou graag officieel willen horen waarom deze maatregelen nodig zijn. Dat is niet duidelijk gemaakt. Het zou met kosten te maken hebben.”

Geen overleg

“Er is zowel niet met de or overlegd als met ons. Als je draagvlak voor een plan wil hebben doe je dat. Ze vinden het blijkbaar niet nodig.”

“Zowel wat betreft de 4-daagse werkweek als het niet overleggen met de or zijn zaken waarbij ze zich niet aan wettelijke bepalingen houden.”

“Diverse chauffeurs bellen ons en vragen of dit zomaar kan? Wij gaan nu eerst met de medewerkers overleggen”, aldus Groen.

Er is een bijeenkomst op zaterdag 18 januari in Hotel Van der Valk langs de A12 in Duiven. Dat treffen begint om 10.00 uur.

Groen tenslotte: “Dan willen wij horen wat de beste reactie is die wij aan de directie kunnen geven. Daarna willen wij met de directie in gesprek.”

Rustige periode

“Ik zie het niet zo dat wij een 4-daagse werkweek gaan invoeren. In een periode dat er minder werk is maken ze de ene week hun 40 uur in 4 dagen en is er meer werk, dan rijden ze vijf dagen”, reageert directeur Tjebbe Nabuurs.

“Eerst kwamen wij met een ‘Tijd voor tijd-regeling’, dat willen we nu niet doen. Ik begrijp niet waarom dit veel losmaakt.”

Waarom wordt het aantal vrachtwagens teruggebracht? Nabuurs: “Het is belangrijk om in de huidige markt flexibel te zijn. Heb ik minder auto’s nodig, dan worden er minder ingezet. En in een drukkere periode kan ik weer opschalen.”

Ook bij de planning zijn er wijzigingen. Nabuurs regeert hierop kort en bondig: “Wij zijn continu aan het verbeteren.”

Verwijt

Het verwijt aan hem is dat de voornemens eenzijdig worden doorgevoerd. Zonder de or erin te mengen.

Nabuurs: “Dat klopt niet. De or is er vanaf het begin bij betrokken. Er zijn verschillende kiesgroepen en het betrokken or-lid is steeds op de hoogte gehouden. Hij is meegenomen in het hele verhaal.”

“Ook is het besproken met de voorzitter en de secretaris. Dus het is een misverstand. Misschien hadden we het toch anders moeten doen. Ik heb echt geprobeerd om openheid van zaken te geven.”

Ophef

“Helaas lijkt er toch ophef te ontstaan. De meesten snappen het, maar er zijn ook chauffeurs die het nog nader willen bekijken of aanpassingen wensen.”

“Mijn bedrijf heeft overigens geen problemen. De markt is momenteel wat rustiger. 2013 was een prima jaar en ik heb veel vertrouwen in het huidige jaar. Wel blijft het belangrijk dat we meebewegen in de behoefte van de markt”, besluit de directeur.