Clicky


Iveco's van Team de Rooy zijn startpodium gepasseerd in Argentinië

Iveco's van Team de Rooy zijn startpodium gepasseerd in Argentinië [+foto's]
05-01-2014 15:58 | Algemeen | auteur De Redactie

ROSARIO - “Het is niet voor het eerst, dat je een dag voor de start een willekeurig deelnemer kunt vragen hoe het hem vergaat en het steevaste antwoord is; Ik wil van start, we zijn het wachten beu. Zo ook Tom Colsoul al sinds jaar en dag de vaste navigator van Gerard de Rooy [501]. “De briefing was lang en saai” wist Tom na de speech te melden.

“Aftellen van nog één nachtje en dan kunnen we eindelijk aan de gang.” Aandringen levert gelukkig nog wat extra informatie op; “wat men duidelijk naar voren wist te brengen is dat er dit jaar nog strenger op de maximum snelheid wordt gelet. Zeker als er geneutraliseerde stukken in de route voor komen zal men niet mild zijn bij het geven van penalty’s.” aldus Tom.

Ook de veiligheid keert elke editie terug in de briefing en staat hoog op de A.S.O. agenda. Niet vreemd in een wedstrijd die jaarlijks wel een aantal vervelende situaties oplevert, maar ook lastig om geheel onder controle te krijgen. Een rally gaat vooral om snelheid en als je dit op een onbekende piste doet gaat dat niet altijd zonder slag of stoot. Ook drukte de organisatie nogmaals iedereen op het hart dat het vooral een sportief evenement moet zijn waarbij het zoals door Thierry Sabine in de ziel van het evenement uitgedragen saamhorigheidsgevoel zeker niet moet worden vergeten.

Het startpodium moet door 431 deelnemers worden begroet. Na 214 motoren en quads en nog eens 147 auto’s zijn het 70 trucks die langs het podium af mogen rijden. Langs de korte route ziet het zwart van de mensen, rijen dik en laaiend enthousiast. Dat maakt het rijden in Zuid-Amerika wezenlijk anders dan het oude avontuur in de Zuid-Afrikaanse woestijn.

De eerste special van Rosario naar San Luis is voor alle categorieën gelijk en heeft een totale lengte van 809 kilometer. De deelnemers beginnen met een verbindingsetappe van 405 kilometer, gevolgd door een race van 180 kilometer tegen de klok en tot slot een verbindingsetappe van 224 kilometer. Het traject is overwegend hard met een gravel ondergrond en een te overwinnen hoogteverschil in de special van bijna 1.600 meter. Daarbij passeren de deelnemers de boomgrens op bijna 2.200 meter.