Clicky


Transport Online Jaaroverzicht - Deel 2

Transport Online Jaaroverzicht - Deel 2
26-12-2013 10:00 | Transport | auteur De Redactie

DAMWOUDE - Het jaar 2013 loopt langzaam ten einde. Tijd voor Transport Online om terug te kijken op het afgelopen bewogen transportjaar. Wat waren de hoogtepunten en wat waren de dieptepunten van een jaar lang transport? U leest het allemaal in ons vierdelige jaaroverzicht. Vandaag het tweede deel van 1 april tot en met 30 juni 2013.

April

Op maandag 1 april heeft er een grote brand gewoed bij Grobben Transport & Containers in Almelo. De brand heeft gewoed in een opslagloods voor afval bij het bedrijf aan de Buitenhavenweg in Almelo. Zover bekend hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan.

De, toen nog, Prins van Oranje heeft woensdag 3 april het startsein gegeven voor de officiële productie van de nieuwe DAF XF, ontwikkeld voor de Euro 6-emissie-eisen die in de Europese Unie van kracht worden. DAF investeerde ongeveer een miljard euro in een compleet nieuwe voertuigserie voor Euro 6 en in aanpassingen van haar fabrieken in Eindhoven en Westerlo om de productie van de nieuwe generatie trucks mogelijk te maken.

"We zijn zeer vereerd dat de Prins van Oranje het startsein voor de officiële start van de nieuwe DAF XF heeft gegeven", aldus Harrie Schippers, president-directeur van DAF Trucks N.V.

De Italiaanse politie heeft 7 april een ton hasj gevonden in een Nederlandse vrachtwagen die bevroren aardappelproducten vervoerde. De Nederlandse vrachtwagenchauffeur is aangehouden op verdenking van drugssmokkel, meldde de Italiaanse politie.

De drugs zouden een straatwaarde hebben van vijftien miljoen euro gehad hebben en waren volgens de politie bestemd voor verkoop in Rome.

In het eerste kwartaal van 2013 zijn er in totaal 16.024 nieuwe bestelwagens en 2.834 nieuwe vrachtwagens geregistreerd. Dat is een daling van respectievelijk 19,0 en 21,8 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2012, zo blijkt uit de definitieve cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Statistiek. De verkoop van de schoonste EuroVI-trucks stijgt.

De rechtbank Noord-Holland heeft dinsdag 9 april A.A. van Es Internationaal Transport BV in Aalsmeer failliet verklaard. Bij het omgevallen transportbedrijf aan de Legmeerdijk 313-2-2-20 werken 9 personen, vooral chauffeurs. Zij kregen ontslag.

Het was al enige tijd bekend dat de onderneming kampte met betalingsachterstanden. Vooral het personeel kreeg al een periode niet betaald. Daarom is voor het faillissement de hulp van FNV Bondgenoten ingeroepen. Edwin Atema van die vakbond: "Het is triest dat er weer een transportbedrijf ter ziele gaat."

Slechts 26 procent van de werknemers in de transportsector is tevreden met het salaris dat zij ontvangen. Dat houdt in dat maar liefst 74 procent niet tevreden is met het salaris dat hij of zij ontvangt. Dit bleek op 12 april uit de Loonwijzer/Wage Index 2012 van Monsterboard.

Het gemiddelde uurloon van een werknemer in de transportsector lag in 2012 op €13,90 per uur. Dat is 1 procent minder dan in 2011. Vrouwelijke werknemers in de transportsector verdienen gemiddeld 8 procent minder dan hun mannelijke collega's.

Opvallend is dat, ondanks de ontevredenheid over het salaris, maar liefst 63 procent aangeeft tevreden te zijn met het werk. 62 procent is daarnaast tevreden over de baanzekerheid. Overigens ligt dit percentage wel onder het gemiddelde vergeleken met andere sectoren. Volgens de Loonwijzer is zo'n 44 procent van de werknemers in de transportsector blij met het type contract dat zij hebben. Dat is overigens vier procent minder dan in 2011.

Het door FNV Bondgenoten aangespannen kort geding tegen transportbedrijf Van den Bosch in Erp gaat dinsdag 23 april ineens niet door. "Tijdens het overleg tussen onze advocaat en die van Van den Bosch is duidelijk geworden dat het bedrijf met ons in gesprek wil", geeft Edwin Atema van genoemde vakbond als reden van het niet doorgaan van de rechtszaak op.

"Ik wil er niet teveel over zeggen. Maar we gaan zo’'n kort geding niet zomaar aanhouden. En als het nodig is staan we zo weer voor de rechter", legde de vakbondsman uit.

Mei

Op de snelweg A15 bij het Gelderse Vuren heeft de politie 3 mei een vrachtwagen staande gehouden en ontdekt dat er 18 mensen in de laadbak verstopt zaten. De chauffeur was een 38-jarige Roemeen. Hij is aangehouden op verdenking van mensensmokkel. Ook alle 18 verstekelingen zijn gearresteerd op grond van de Vreemdelingenwet. De politie maande de chauffeur tot stilstand nadat getuigen hadden gezien dat verschillende mensen van een busje overstapten in de laadbak van de bewuste vrachtwagen.

Oneerlijke concurrentie, uitbuiting van buitenlandse werknemers en gevaarlijke situaties op de weg, zomaar een greep uit de verhalen die binnenkwamen bij de door 3000 vrachtwagenchauffeurs ingevulde SP-enquête over de toekomst van de transportsector.

SP-Europarlementariër Dennis de Jong: "Ik heb het afgelopen jaar al veel gehoord over de problemen van vrachtwagenchauffeurs maar de uitkomsten van deze enquête zijn schokkend. Zes op de tien chauffeurs ziet het niet meer zitten om door te gaan als chauffeur vanwege de problemen in de sector."

De uitgebreide enquête werd in zes weken door bijna 3000 chauffeurs ingevuld. De vragen gingen onder meer over de financiële positie van chauffeurs, veiligheid op de weg, het gebruik van de digitale tachograaf en de toekomst van de transportsector.

In april 2013 zijn 30 transportbedrijven (inclusief eenmanszaken) failliet verklaard. Dat zijn er 20 minder dan in maart. In totaal gingen in april 2013 682 bedrijven en instellingen (exclusief eenmanszaken) failliet. Dat bleek uit op 13 mei gepubliceerde cijfers.

Het grootste aantal faillissementen werd uitgesproken in de bouw en in de handel. Het aantal was in beide branches wel kleiner dan in maart, vooral in de bouw. Desalniettemin was het aantal faillissementen in beide branches ook in april zeer hoog.

Vrachtwagenchauffeurs uit heel Europa voerden dinsdag 14 mei actie tegen de verdere liberalisering van het binnenlandse goederenvervoer over de weg.

Brussel wil, onder aanvoering van Eurocommissaris Siim Kallas, de binnenlandse transportmarkt verder openstellen voor buitenlandse bedrijven om zo nog meer concurrentie te krijgen in de transportmarkt.

Op 16 mei werd bekend dat Huub van der Dungen na bijna 15 jaar het beroepsgoederenvervoer zal verlaten, waarvoor hij de laatste vier jaar de eerste cao-onderhandelaar was. Hij zal zijn bondsloopbaan voortzetten als bestuurder in de metaalsector.

Huub van den Dungen: "Sinds 1998 ben ik werkzaam voor deze ongelooflijk interessante bedrijfstak. Het veelzijdige karakter, de ongelooflijke variatie aan onderwerpen en vooral alle boeiende mensen die werkzaam waren en zijn in de sector, maakten het mogelijk om tijdens die 15 jaar met enthousiasme het vakbondswerk te verrichten. Sterker nog: het is nu nog steeds uitdagend en mooi werk. Maar het moment begint te naderen om eens iets anders te gaan doen. Daarom ga ik de overstap maken naar een andere sector. En met een opvolger als Egon Groen is het verantwoord mijn taken over te dragen."

Egon Groen is benoemd tot eerste onderhandelaar voor het beroepsgoederenvervoer namens FNV Bondgenoten. Hij ging per 1 september de huidige cao-onderhandelaar Huub van den Dungen opvolgen.

De rechtbank Noord-Nederland heeft dinsdag 21 mei Tanktransport en Mesthandel J.E. v.d Veen in Langelille failliet verklaard. Volgens de Kamer van Koophandel werken er bij het gesneuvelde bedrijf 18 personen, veelal chauffeurs.

De onderneming was in de glorietijd actief met twaalf vrachtwagens. In de begintijd reden de chauffeurs vooral mest van Friesland naar de Noordoostpolder, het tegenwoordige Flevoland. Na een eerste DAF-truck volgde een Bedford met tank en twee Terbergen zodat het bedrijf zelf mest kon gaan uitrijden.

Lozon Transport & Logistiek en Te Baerts Transport & Logistiek hebben 24 mei gekozen om samen onder één naam verder te gaan. Na de overname van Transportbedrijf Te Baerts, die in januari van dit jaar failliet ging, door Lozon Transport & Logistiek in januari van dit jaar zijn de organisaties nu klaar om de krachten van beide bedrijven optimaal te gaan benutten onder de nieuwe naam: "Wiell, food & flower logistics".

Wiell, food & flower logistics brengt de krachten van beide organisaties samen en staat voor een persoonlijke en betrouwbare logistieke dienstverlener die zich richt op geconditioneerd vervoer van groenten, fruit, bomen en sierteeltproducten.

Ondanks de malaise in de transportsector kan Peter van Velden, eigenaar van D. Zonneveld Transport B.V., nog lachen. Het bedrijf viert in 2013 het 75-jarig jubileum en is de afgelopen jaren zonder al te veel kleerscheuren doorgekomen. Groepsvervoer van vooral groenten en fruit en daarnaast bloemen en planten is de hoofdactiviteit van het transportbedrijf uit Maasdijk. In 1938 begon grondlegger Daan Zonneveld als één van de eerste met het groepsvervoer in het Westland. Dat ging nog met milieuvriendelijke paard en wagen.

De vrachtwagens van D. Zonneveld Transport B.V. zijn een bekende verschijning op de Westlandse wegen. De transporteur neemt veel ritten van tuinbouwproducten van telers naar de exporteurs of naar andere afnemers op zich. Met twaalf vrachtwagens behoort D. Zonneveld Transport B.V. tot de middelgrote transportondernemingen, maar juist die omvang maakt dat het bedrijf zich goed weet te handhaven zegt Peter van Velden.



"Als kleiner bedrijf zijn we heel flexibel. Versproducten zijn een snelle markt. We zullen er alles aan doen om wensen van klanten na te komen, ook vergt dat wel eens de nodige creativiteit. En we zijn eerlijk. We zijn geen transportbedrijf dat zegt dat de wagen al onderweg is terwijl die nog moet worden geladen."

De rechtbank in Groningen heeft maandag 27 mei Henk Wind Transport in Ter Apelkanaal failliet verklaard. Volgens de Kamer van Koophandel werken er 31 personen bij het gesneuvelde bedrijf, aan de Ambachtsweg 6. Het bedrijf is bekend van de transporten in eigen land, Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen.

De onderneming verzorgde met name volumetransport. Verder bleken ze gespecialiseerd in materieel met een insteek van 3 meter inwendig, materieel met schuifzeilen en schuifdaken, belading via-, achter- en bovenkant. En de mogelijkheid was er voor compleet ladingen van 39 pallets in euroformat.

Van der Veen Transport BV in Sumar is dinsdag 28 mei door de rechtbank van Noord-Nederland failliet verklaard. Het faillissement is vrijdag door de directie van het transportbedrijf aangevraagd.

Curator is mr. Matthijs Sturms uit Leeuwarden. Hij vertelde dat het faillissement het gevolg is van een aantal factoren: "Het bedrijf is vooral gespecialiseerd in het transport van bouwgerelateerde materialen, een sector die al erg onder druk staat. Halverwege 2012 viel er een grote klant weg wat omzetdaling tot gevolg heeft gehad. Begin 2013 gingen twee klanten failliet waardoor er 40.000 euro aan openstaande rekeningen bleven staan. Daar kwam ook nog een lange winterperiode bovenop."

Bij het failliete bedrijf werkten 52 werknemers.

Het gerechtshof in 's-Hertogenbosch heeft zich dinsdag 28 mei uitgesproken in het hoger beroep inzake Mooij Oost Europa Services BV gevestigd in Milsbeek (gemeente Gennep). Mooij heeft bij het hof geprobeerd het vonnis van de kantonrechter uit Roermond onderuit te halen. De kantonrechter had op 10 augustus 2011 gesteld dat Mooy met het inzetten van Poolse chauffeurs via een Pools uitzendbureau en onder Poolse arbeidsvoorwaarden onrechtmatig had gehandeld.

Het gerechtshof heeft nu middels een arrest de uitspraak van de rechtbank bekrachtigd. Daarmee staat vast dat ook voor de Poolse chauffeurs die via het Poolse uitzendbureau voor Nico Mooy door Europa rijden, de Nederlandse Cao 'Beroepsgoederenvervoer over de weg en verhuur van mobiele kranen' van toepassing is.

Het hof bekrachtigt met deze uitspraak het vonnis van de kantonrechter, dat Mooij BV onrechtmatig heeft gehandeld en kwalificeert dit soort 'uitzendconstructies' dus als illegaal.

Juni

Maandag 3 juni, is de doorstart van transportbedrijf van der Veen uit Sumar definitief, laat curator mr. M. Sturms maandag weten aan de redactie van Transport Online. "De heer Wagenaar, directeur van van der Veen Transport, zal het bedrijf voortzetten in afgeslankte vorm. Er zullen 31 werknemers mee gaan na de doorstart." Volgens de curator, de bank en de rechtbank is dit de beste oplossing voor het bedrijf.

Het Wognumse transportbedrijf Simon Loos bestond op 1 juni 75 jaar. "Zeker in deze economisch onzekere tijden is dit een mijlpaal waarbij met gepaste vreugde mag worden stilgestaan, vinden wij!", zegt de familie Loos.

"Uiteraard is er sinds de start op 1 juni 1938 zeer veel veranderd in ons bedrijf en onze diensten. De bodedienst van toen is uitgegroeid tot een logistiek dienstverlener die zich terecht bij de top-20 logistiek dienstverleners in Nederland mag scharen. Maar wat er ook is veranderd, één ding is altijd de stabiele basis voor onze kwaliteit en hoogstaande service geweest: het feit dat we al die jaren een familiebedrijf zijn gebleven", zei het bedrijf in juni.

Donderdagochtend 6 juni ontplofte een bulkwagen met cementpoeder in Barneveld. De bulkwagen stond rond 11:00 uur aan de Hanzeweg toen de explosie plaatsvond. Er is niemand gewond geraakt. De explosie zorgde voor een laag cementpoeder in de wijde omgeving van de bulkwagen. Een gespecialiseerd bedrijf heeft de omgeving gereinigd, uiteraard niet met water.

De regering van Finland heeft op 6 juni besloten om de maximaal toelaatbare massa(MtM) voor vrachtwagen te verhogen. De regering neemt deze maatregel om het logistieke concurrentievermogen in Finland te verbeteren. De maximale toegestane hoogte van een voertuig zal toenemen van 4,2 meter tot 4,4 meter en de maximaal toelaatbare massa van 60 ton tot 76 ton.

Op een industrieterrein in Heerenveen is zondagochtend 9 juni een grote brand uitgebroken. De brand ging gepaard met grote zwarte rookwolken. De brand woedde op het terrein van Broersma Logistiek, onderdeel van de Bakker Groep. Zeker vijf vrachtwagens zijn in vlammen opgegaan. De vrachtwagens waren geladen met levensmiddelen die ook in vlammen op zijn gegaan.

Het vuur is overgeslagen naar een naastgelegen terrein van het distributiecentrum van de Lidl. Hier hebben veel koelcontainers vlam gevat.

Oprichter Gosse Hellinga van Hellinga Transport uit het Friese Gytsjerk is op zaterdag 8 juni op 79-jarige leeftijd overleden. Hellinga had al geruime tijd een afnemende gezondheid.

Gosse Hellinga richtte Hellinga Transport op in 1958 als eenmanszaak. Rond 1960 kwamen er enkele medewerkers bij. In 1991 gaf hij het stokje over aan de tweede generatie. Het bedrijf is altijd klein geweest en gebleven. Hellinga was, volgens de familie, trots op zijn transportbedrijf en had een voorliefde voor het opknappen van oldtimers. Hellinga transport is gespecialiseerd in de levering en het transport van bouwmaterialen voor de grond-, weg- en waterbouw.

Ploeger Logistics in Harderwijk bestond dit jaar 75 jaar. "Een mooi moment om bij stil te staan, ook in deze nieuwe economische werkelijkheid zijn dit hoogtepunten voor ons bedrijf", aldus Adwin Ploeger, directeur bij de Harderwijkse logistiek dienstverlener. Op 8 juni trapte het familiebedrijf haar jubileumjaar af met alle medewerkers tijdens een gezellige familiedag.

De jaarlijkse familiedag van Ploeger had dit jaar een extra feestelijke tint. Naast de familiedagactiviteiten voor de medewerkers, hun partners en kinderen wilde Ploeger een bijzonder moment delen. De eerste twee auto's gesierd met het speciale jubileumlogo werden onthuld: 'Al 75 jaar' zijn de woorden die het logo sieren.

Lucas van der Beek, eigenaar van Transportbedrijf Lucas van der Beek uit Ferwerd, stopt ermee. De nu 71-jarige van der Beek vond het mooi geweest en gaat van de rust genieten. Opvolgers heeft van der Beek niet.



Op dinsdag 4 juni maakte Lucas van der Beek zijn laatste ritje naar België. "Ik moest teveel kosten maken aan mijn vrachtwagen. De remmen waren niet goed, de radiator was niet goed. Ik kon mijn Scania beter nu verkopen dan kreeg ik er nog een paar centen voor", vertelde Lucas van der Beek tegen Transport Online. De Scania 400 van van der Beek heeft er 1,6 miljoen kilometers op zitten en is 14 jaar oud.

Wat gaat van der Beek nu doen? "Ik denk dat ik wat ga opruimen. Ik weet het nog niet. Ik vind vast wel weer wat. En ach, ik gooi een matras in de bus en misschien kan ik zo nog een vrachtje wegbrengen. Maar ja, er komt een keer een eind aan...", besluit van der Beek.

De Antwerpse haven- en transportkrant 'De Lloyd' is vrijdag 14 juni failliet verklaard. Volgens de directie liggen teruglopende advertentie-inkomsten en hoge kosten ten grondslag aan het faillissement.

Bij de 150 jaar oude krant werkten zestien mensen waarvan negen op de redactie. De directie heeft vrijdagochtend zelf het faillissement aangevraagd. Vrijdagmiddag werd deze al bij de rechtbank uitgesproken.

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs hoeven niet meer te vrezen voor torenhoge boetes voor kleine administratieve foutjes. Het Europarlement schrapte dinsdag 18 juni enkele onzinnige regels. De chauffeurs hoeven bijvoorbeeld geen 'patronaal attest' meer bij zich te hebben. Deze verklaring van de activiteiten zorgt voor veel problemen en verwarring in de transportsector.

Corien Wortmann (CDA-Europarlementslid) heeft zich succesvol ingezet om dit attest af te schaffen.

Volgens Duitse media is een reeks van schietincidenten op de Duitse snelwegen opgelost. Eind juni zou in de Eifel een verdachte zijn aangehouden. De schutter had het al jaren voorzien op autotransporten. De man die is gearresteerd blijkt zelf vrachtwagenchauffeur te zijn en zou inmiddels al bekend hebben. Sinds 2008 heeft de politie meer dan 700 schietincidenten op de Duitse snelwegen geregistreerd.

Het succesnummer "Brabant" van Guus Meeuwis is het populairste nummer in de vrachtwagencabine. Dit bleek uit een onderzoek onder meer dan 1000 chauffeurs dat namens Transportverzekeraar TVM door campagnebureau BKB werd uitgevoerd.


Tot zijn eigen verrassing versloeg de succesvolle zanger uit Tilburg in de Transport Top 40 de klassieker "Met de Vlam in de Pijp" van Henk Wijngaard (tweede) en "Bloed, zweet en tranen" van Andre Hazes (derde).

Het omstreden transportbedrijf Euresco, aan de Anthony Fokkerweg 148 in Uithoorn is dinsdag 27 juni failliet verklaard. In mei van dit jaar heeft de politie er een inval gedaan en de buit was 200 kilo aan softdrugs, een kilo harddrugs, een vuurwapen en een hoeveelheid geld. Alles is in beslag genomen en er zijn twee verdachten gearresteerd.

Euresco was na de bewuste inval in één klap omstreden. In 2012 ging het mis toen een chauffeur van dit bedrijf in Frankrijk met 14 kilo harddrugs van de weg werd gehaald.

In Almaty, Kazachstan is woensdag 26 juni een tankwagen ontploft nadat deze tegen een boom gereden was. Een acht verdiepingen tellend appartement is in brand gevlogen. De chauffeur is hierbij om het leven gekomen.

Vijftig mensen moesten worden geëvacueerd, twintig appartementen zijn volledig verwoest. Tien geparkeerde auto's gingen in vlammen op doordat het brandende gas over de straat liep.