Clicky


Transport Online Jaaroverzicht - Deel 1

Transport Online Jaaroverzicht - Deel 1
24-12-2013 19:00 | Transport Online | auteur De Redactie

DAMWOUDE - Het jaar 2013 loopt langzaam ten einde. Tijd voor Transport Online om terug te kijken op het afgelopen bewogen transportjaar. Wat waren de hoogtepunten en wat waren de dieptepunten van een jaar lang transport? U leest het allemaal in ons vierdelige jaaroverzicht. Vandaag het eerste deel van 1 januari tot en met 31 maart 2013.

Januari

Het jaar begon voor van Loo Transport BV niet zo positief. Op donderdag 3 januari werd het transportbedrijf uit Kerkrade failliet verklaard. Later in de maand, op 23 januari om precies te zijn, werd ook een andere bv van het bedrijf, van loo Holding, failliet verklaard. In eerste instantie leek het erop dat het bedrijf een doorstart zou maken maar begin februari werd bekend dat een doorstart niet ging plaatsvinden. Bij het bedrijf werkten rond de 100 werknemers.

"Ondanks hoopvolle contacten met veelbelovende kandidaten blijkt na zorgvuldige analyse van de gegevens, dat geen van de geïnteresseerde partijen bereid is om de activiteiten van het failliete bedrijf over te nemen met inbegrip van het materieel en/of het personeel", zei curator mr. M. Rompelberg begin 2013.

Op 8 januari werd bekend dat chauffeur van Te Baerts Bloementransport geen salaris kregen. Het rommelde al ene poosje bij de transportfirma uit Horst. Nog dezelfde dag wordt bekend dat het transportbedrijf failliet verklaard is op 8 januari 2013 door de rechtbank van Roermond. Bij het bedrijf werkten 85 mensen.

Op 18 januari kondigde het bedrijf aan dat Lozon Transport het failliet bedrijf zal doorstarten. Zo'n 40 werknemers mogen in de doorstart mee.

Op woensdag 9 januari een waar inferno in Luyksgestel wanneer een vrachtwagen volledig uitbrand. Toen het vuur onder controle was, was er van de vrachtwagen niets meer over en moest deze geheel als verloren beschouwd worden.

16 januari werd bekend dat Gebr. Vermeer Transport het Tilburgse Swaans Transport overgenomen had.

De uitbreiding van de activiteiten sluit naadloos aan op de terreinen waar Gebr. Vermeer momenteel actief is. "Veel van onze klanten maken gebruik van onze diensten, en die van W. Swaans Transport B.V. Door deze in de toekomst aan te bieden vanuit één organisatie kan er een compleet dienstenpakket aangeleverd worden, één aanspreekpunt en dus minder zorgen voor de klant", lichtte Piet Vermeer toe.

Op 22 januari bleek dat het aantal vrachtwagendiefstallen explosief gestegen was in 2012. In 2012 werden er 247 vrachtwagens gestolen. Dat betekent een stijging van maar liefst 48 procent ten opzichte van 2011. Ruim 58 procent van de gestolen voertuigen werd teruggevonden. Een jaar eerder was dit nog 63,5 procent.

De dieven hadden een grote voorkeur voor het merk DAF. Van dit merk vrachtwagens werden er in 2012 maar liefst 115 gestolen.

Op 23 januari werd bekend dat de De Brattli Tunnel in Tysfjord, Noorwegen, al dagen gesloten was nadat een vrachtwagen vol kaas in brand was gevlogen. De vrachtwagen vervoerde ongeveer 27 ton bruine geitenkaas. Het vuur heeft zeker enkele dagen gewoed en door giftige gassen die vrijkwamen konden bergers de tunnel niet in.

Eind januari maakten trailerbouwers bekend niet naar de grote beurzen te gaan in 2013. Dit waren, onder andere, de Carrosserie Vakdagen Hardenberg, Gorinchem en Venray.

"In de afgelopen jaren is het aantal beurzen sterk toegenomen waardoor het aantal deelnemers en bezoekers versnipperd is geraakt. Dit heeft tot gevolg gehad dat de kwaliteit en het aantal bezoekers per beurs sterk is gedaald", aldus Hans Weerheim, woordvoerder van een groep carrosserie- en trailerbouwers. De Evenementenhal zei in een reactie: "Kijkend naar de consequentie voor Carrosserie Vakdagen Hardenberg betekent dat door het wegblijven van deze initiatiefnemers 4% niet meer deelneemt aan de komende vakbeurs in Hardenberg. Deze bedrijven vertegenwoordigen nog geen 20% van de markt", zegt Schennink.

Op 28 januari kwam voor het eerst de Cyprusroute ter sprake. Door het tv-programma Nieuwsuur werd deze nieuwe manier van concurrentievervalsing uit de doeken gedaan. Steeds meer Nederlandse transportbedrijven maken gebruik van de zogenoemde Cyprusroute. Hierdoor kunnen ze op een goedkope manier chauffeurs laten werken. Om loonkosten te verlagen maken Hollandse transportbedrijven steeds vaker gebruik van de Cyprusroute. De Nederlandse vrachtwagenchauffeurs komen op de loonlijst van een uitzendbureau in Cyprus. Maar ze rijden gewoon voor de Nederlandse baas. Die bespaart hierdoor premies en belastingen.

Op 30 januari werd bekend dat A-Ware het werk voor Friesland Campina halverwege 2013 zou gaan kwijtraken. Het contract dat A-Ware met Friesland Campina heeft zou niet verlengd worden. Friesland Campina was één van de grootste opdrachtgevers van A-Ware.

Later in het jaar werd bekend dat de Bakker Groep en Wolter Koops het vervoer gingen doen voor Friesland Campina.

Een 41-jarige Bulgaarse chauffeur is dinsdag 29 januari 2013 op de A30 ter hoogte van Ede bekeurd voor het manipuleren van de tachograaf van zijn vrachtauto. De chauffeur rekende voor deze vorm van fraude direct 3727 euro af.



Tijdens een transportcontrole bleek dat de printopdracht van de digitale tachograaf telkens stopte. Nader onderzoek wees uit dat de pulsgever voor de tachograaf niet was voorzien van de verplichte verzegeling. Uitlezen van het motormanagement leverde een foutcode op die mogelijk duidde op manipulatie van de tachograaf. Nader onderzoek in een garage van de dealer wees dit ook uit.

Op 30 januari hebben VTL, TLN en BOVAG het startsein gegeven voor fase 1 van Code 95 Check. Hét online portaal voor werkgevers voor de registratie van nascholingsuren voor Code 95. Code 95 Check is ontwikkeld door VTL in samenwerking met Bovag en TLN.

Het is voor werkgevers van cruciaal belang om inzicht te hebben in nascholingsuren die hun chauffeurs volgen. Via Code 95 Check kunnen bedrijven in samenwerking met opleiders die uren heel gemakkelijk bijhouden. Werkgevers zijn zo verzekerd van een helder overzicht van de gevolgde opleidingen.

Februari

Op 1 februari explodeerde op een snelweg in China een vrachtwagen met vuurwerk. 26 mensen kwamen om het leven en 15 mensen raakten gewond.

Door de enorme explosie raakte de verhoogde snelweg zwaar beschadigd. Voertuigen stortten zo'n dertig meter naar beneden en de ruiten van een nabijgelegen wegrestaurant gingen aan diggelen.

In Spanje werd woensdag 6 februari een internationaal drugsnetwerk opgerold, waarbij 2600 kilo hasj in beslag is genomen. De politie hield vijf verdachten aan: een vader en zoon uit Nederland, twee Spanjaarden en een Ier. Een zesde verdachte wist te ontvluchten, meldt Europol, dat de waarde van de hasj op vier miljoen euro schat.

De verdachten werden op heterdaad betrapt toen ze in de Zuid-Spaanse kuststad Almeria 88 hasjpaketten in een Duitse vrachtwagen aan het laden waren. De drugs waren verstopt in een loods tussen Almeria en Murcia.

Bij de Kooiker Groep uit Grou werden vrijdag 8 februari negentien werknemers ontslagen. Reden voor de ontslagen lag onder meer in de slechte economische omstandigheden in de transportsector. Ook het wegvallen van het vervoer voor de palletfabriek Halbertsma uit Grou heeft het bedrijf geen goed gedaan. De ontslagen vielen vooral bij Althuisius Logistics, onderdeel van de Kooiker Groep. Het ging om achttien chauffeurs en één planner.

Transportbedrijf Kooiker had het, volgens de vakbonden, echter allemaal wel netjes geregeld met een goed sociaal plan. Voor alle ontslagen werknemers was er een ontslagvergoeding.

Op 6 februari 2013 raakte de Nederlandse vrachtwagenchauffeur Robby Faassen vermist. Robby vertrok op 3 februari naar Duitsland maar kwam nooit op zijn laadadres aan.

Op 18 februari werd zijn vrachtwagen gevonden in de Duitse rivier de Weser. Het bizarre toeval wil dat de familie van Faasen die dag zelf in Duitsland was om te gaan zoeken. Toen zij in Schweringen uitkwamen stuitten zij per toeval op de reddingsoperatie die inmiddels aan de gang was in de Weser bij de veerpont.

Met een kraan werd getracht het 'obstakel' in de rivier omhoog te takelen. Toen de grijper de cabine omhoog trok brak deze af en daarbij viel het levenloze lichaam, hoogstwaarschijnlijk van de vermiste vrachtwagenchauffeur, in het water terug. Door de sterke stroming is hij meegevoerd. Sindsdien is het lichaam spoorloos.

Het zou nog tot 2 maart duren eer het lichaam van Robby Faasen gevonden zou worden. Een binnenschipper ontdekte het levenloze lichaam die zaterdagmiddag in de Eystruper Bogen, circa vier kilometer van de plaats waar de vrachtwagen van Faasen gevonden werd. Na autopsie bleek Faassen door vedrinking om het leven te zijn gekomen.

"Vakantiedagen die worden ingehouden, werkkilometers die ineens voor eigen rekening zijn; onze bestuurders horen de gekste dingen", zegt Piet Fortuin, vice-voorzitter van CNV Vakmensen. De vakbond merkt een toename van dit soort -eenzijdige- maatregelen: "Schandalig hoe werkgevers misbruik maken van de crisis, door cao-afspraken te negeren en zelf met allerlei maatregelen te komen. Afspraak is afspraak, ook als het crisis is."

CNV Vakmensen merkt angst bij veel werknemers, om dit bij hun werkgever aan te kaarten. Daarom startte 14 februari het Crisismeldpunt van CNV Vakmensen, waarbij mensen -al dan niet anoniem- hun verhaal kwijt kunnen.

Op 27 februari meldt FNV Bondgenoten dat op bezoek gaat bij de verschillende Nederlandse vestigingen van CEVA Logistics. Aanleiding voor de bijeenkomsten zijn de onderhandelingen over een nieuwe cao bij de voormalige logistieke tak van post- en expressbedrijf TNT.

De vakbond was erg geschrokken van de visie die de directie van CEVA Logistics in een eerste, informeel gesprek over de nieuwe cao op tafel legde. Henri Janssen, bestuurder van FNV Bondgenoten zegt: "Het was een hele waslijst aan verslechteringen."

De rechtbank Oost-Nederland heeft woensdag 27 februari J.T.E. Logistics en J.T.E. Transport in Enschede failliet verklaard. Zover bekend verkeerden de bedrijven aan het Transportcentrum 12 al enige tijd in zwaar weer. En raakten 41 medewerkers, veelal chauffeurs hun baan kwijt.

Maart

Op 1 maart maakte Bob van Beeten bekend dat zijn radio-programma Onderweg nog een tijdje door zal blijven gaan. Transportradio gaat door met het succesvolle radioprogramma 'Onderweg'. Transportradio voorziet duidelijk in een enorme behoefte om Nederlandse chauffeurs en de transport- en logistieke sector te informeren als het gaat om nieuws, weer en verkeer. "Wij zijn het enige platform op de radio dat zo dicht en direct bij de transportsector staat", aldus Bob van Beeten, initiatiefnemer en presentator van Transportradio.


Het chauffeursprogramma 'Onderweg' was één van de populairste Nederlandstalige uitzendingen van de Wereldomroep. Door bezuinigingen dreigde het programma in het voorjaar van 2012 te moeten stoppen. Door steun van het bedrijfsleven en donateurs van de Stichting Steun Onderweg kon het radioprogramma een doorstart maken bij Transportradio. Bijna een jaar later valt te concluderen dat het voortzetten een groot succes is.

FNV Bondgenoten sleept transportbedrijf Van den Bosch in Erp voor de rechter. "Wij gaan binnenkort procederen tegen dat bedrijf", beaamt Edwin Atema van genoemde vakbond op 1 maart.

De vakbond is van mening dat het transportbedrijf via vage constructies buitenlandse chauffeurs goedkoop in ons land laat werken. FNV Bondgenoten maakt zich sterk voor 'Gelijk Werk, Gelijk Loon'. Daarom hebben ze veel belangstelling voor Van den Bosch en moesten getuigenverhoren de afgelopen periode in Den Bosch duidelijkheid brengen. Omdat dit bedrijf Hongaren goedkoop in ons land zou laten rijden.

Voor de rechtbank van het Britse Ipswich zijn dinsdag 5 maart twee Nederlandse vrachtwagenchauffeurs veroordeeld voor drugssmokkel. Beiden hebben straffen gekregen tot 22 jaar. De twee Nederlandse vrachtwagenchauffeurs stonden terecht samen met een Belgische chauffeur. Deze kreeg 23 jaar celstraf opgelegd door de rechtbank.

Op 7 maart brandde op de A1 Hengelo richting Apeldoorn een vrachtwagen beladen met nieuwe Mercedes-Benz auto's uit. Het blussen moest met een hoogwerker gebeuren. Minstens de helft van de gloednieuwe Mercedessen brandden helemaal uit.

 

Wat we al langer dachten werd op 8 maart bevestigd door harde cijfers van het cbs. Tussen 2007 en 2011 is het aantal vrachtwagens uit Oost-Europa gestegen van 8 naar 12,5 procent. Het totale gewicht dat zij vervoerden nam met meer dan een derde toe. In 2011 is 166 miljoen ton vracht over de weg van en naar Nederland vervoerd. Nederlandse vervoerders hadden in dit vrachtvervoer een aandeel van 58 procent. In 2007 was dat nog 60 procent.

Van de overige EU-landen hebben Duitsland en België het grootste marktaandeel. De laatste jaren is dit aandeel echter voortdurend afgenomen.

Er is op 12 maart ontslag aangevraagd voor de 15 chauffeurs van Charterbureau Hoogeveen. Concurrentie van bedrijven met goedkopere Oost-Europese chauffeurs zouden de zusteronderneming van Ambrosius Transport de das om doen.



"Het is dieptriest dat je in de transportsector geen geld kan verdienen als jij je aan de regels houdt. Zoals ze dat bij Ambrosius Transport doen", reageerde Edwin Atema van FNV Bondgenoten.

Op 12 maart heerst koning Winter. Talloze Nederlandse vrachtwagenchauffeurs staan vast vanwege de sneeuwoverlast in Frankrijk. Er is een rijverbod, maar er zijn twijfels over de noodzaak ervan. Ondertussen krijgt de nieuwsredactie van Transport Online reacties en foto's van chauffeurs die noodgedwongen halt moeten houden langs de snelweg en geen sneeuwpret ervaren. Ze balen veelal dat ze geen meter verder mogen rijden.

Op 19 maart wordt bekend dat criminele bendes transportondernemers omkopen voor illegale zaken. Criminele organisaties zouden structureel gebruik maken van corrupte ambtenaren en politieagenten. Ook kopen zij werknemers van vliegvelden, havens en transportbedrijven om, net als contacten in de onroerendgoedsector.

Het gaat daarbij vooral om drugs- en mensensmokkel. Zeker 1 op de 5 criminele groepen werkt met omkoping. Dat blijkt uit het Nationaal Dreigingsbeeld, een onderzoek naar georganiseerde criminaliteit door het ministerie van Veiligheid en Justitie. Dat analyseert 800 bendes. Voor handel en smokkel van cocaïne, heroïne, wiet en synthetische drugs kopen de criminelen ambtenaren en medewerkers van commerciële bedrijven om.

Voor de rechtbank van Limburg is woensdag 20 maart het faillissement van transportbedrijf Gebr. Geraedts BV uitgesproken. Gebr. Geraedts is gevestigd aan de Haagweg 62A in Kessel. Bij het bedrijf werkten 19 werknemers.