"Geen belastingafdracht en onderbetaling chauffeurs Flex-in"

19-12-2013 12:04 | Opmerkelijk | auteur Marcel van der Voort

HAZELDONK / BREDA – "Buitenlandse chauffeurs van uitzendorganisatie Flex-in bij Hazeldonk krijgen minder dan het minimumloon betaald, ook zien  ze niet alle gewerkte uren afgerekend. Evenmin wordt er belasting betaald of premies voldaan", somt bestuurder Henry Stroek van CNV Vakmensen donderdagochtend op.

"Officieel krijgen ze 8,65 euro per uur, dat is voldoende . Maar als het salaris daadwerkelijk is uitbetaald is hetgeen dat overblijft minder dan het minimumloon", verduidelijkt de vakbondsman.

"Flex-In heeft een aantal BV’s in Hazeldonk / Breda. Daarnaast is er ook een Ierse Flex-in Ltd. Daar staan de bedoelde Poolse vrachtwagenchauffeurs ingeschreven. Ze rijden in Nederland voor een Nederlands transportbedrijf in Nederlandse vrachtwagens met Nederlandse kentekens.”

Honderden

"Wij hebben een dossier van acht chauffeurs. We weten inmiddels dat het gaat om honderden chauffeurs in de laatste jaren. Het is lastig om daar de vinger achter te krijgen. Poolse chauffeurs willen geld verdienen en houden meestal de kaken op elkaar. Gelukkig hebben we van een aantal de loonstroken en informatie van de tachograaf.”

“Hoewel het geen Hollanders zijn zetten we ons in voor deze chauffeurs. Ze zijn leden van onze vakbond en betalen hun contributie vooraf. Als je deze schijnconstructies laat blijven bestaan, dan worden ook de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs benadeeld", benadrukt Stroek.

FIOD

"CNV Vakmensen heeft afgelopen woensdag melding gedaan bij de Inspectie SZW en de FIOD is eveneens op de hoogte. Eerder heb ik de directie gesproken van Flex-in. Daar werd lachend tegen mij gezegd dat alles binnen de wet en regelgeving verloopt. En wij ze niks kunnen maken."

"Ik heb recent geprobeerd om weer contact te krijgen met de directie. Daar krijg ik geen gehoor. Ik heb graag een gesprek met de directeur, maar hij geeft geen thuis", verklaart Stroek.

Ontkent

Het lukt de nieuwsredactie van Transport Online wel om binnen korte tijd met directeur IJf Blanken in gesprek te komen. "Stroek heeft mij nog nooit benaderd", beweert hij.

Blanken ontkent de aantijgingen van CNV Vakmensen. "Mijn bedrijf in Ierland is strikt gescheiden van Nederland. Wel is er werk uitbesteed aan Nederland. Ik draag keurig de premies af in Ierland. Ik heb de nodige certificaten en daardoor word ik twee keer per jaar streng gecontroleerd", voegt hij eraan toe.

Dat de Inspectie SZW inmiddels is ingeschakeld weet de baas van Flex-in. Dat de FIOD ook is benaderd is duidelijk nieuw voor hem.

"Als er werknemers zijn die vragen over hun financiën hebben en ze tekort zijn gekomen, dan zal ik ze betalen. Ik ben een eerlijk zakenman. Zeker geen fraudeur. Ik doe dit al acht jaar”, aldus Blanken.

"In Duitsland ben ik ook begonnen en doe hetzelfde. Volgens de regels die gelden. Mijn bedrijven werken met 140 goede ervaren Nederlandse chauffeurs en daarnaast 60 buitenlanders. De laatste groep doet internationaal vervoer.”

En onder internationaal vervoer valt volgens Blanken ook Nederland. De Polen werken immers voor het Ierse bedrijf. Tenslotte: "Ik mag ze niet meer dan 20 procent in Nederland laten rijden. Ik voldoe aan de regels."



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden