Clicky


Veolia raakt in Brabant deel streekvervoer kwijt aan Arriva

Veolia raakt in Brabant deel streekvervoer kwijt aan Arriva
17-12-2013 14:35 | Algemeen | auteur De Redactie

CNV Vakmensen reageert met gemengde gevoelens op de concessiewisseling in Noord-Brabant per 1 januari 2015. De Provincie Noord-Brabant heeft zojuist bekendgemaakt dat in de periode 2015-2022 twee partijen het streekvervoer gaan verzorgen: Veolia Transport Brabant en Arriva Brabant. "De nieuwe concessie betekent een verschuiving van personeel én een verandering in de lijnen waarop nu wordt gereden. Het personeel, met name in Tilburg en Waalwijk, gaat een onzekere tijd tegemoet", reageert Jean-Marie Severijns van CNV Vakmensen.

Veolia Transport Brabant houdt het concessiegebied West-Brabant. Concurrent Arriva Brabant vergroot het concessiegebied Oost-Brabant. "Op het eerste gebied lijken de veranderingen misschien mee te vallen, maar de provincie heeft flink geschoven met de concessiegrenzen", zegt Severijns. "Dat betekent dat een deel van Midden-Brabant, waar nu Veolia zit, naar het concessiegebied van Arriva gaat. Dat heeft grote gevolgen, vooral voor de ruim 350 werknemers in Tilburg en Waalwijk."

In de huidige concessie West-Midden-Brabant werken nu ongeveer 800 werknemers bij Veolia (500 in West-Brabant, 300 in Midden-Brabant). Het huidige concessiegebied Oost-Brabant/De Meijerij telt nu ongeveer 250 Arriva-werknemers. Severijns: "Dat levert uiteraard een schuifplaatje op, waarbij Arriva een deel van de Veolia-werknemers - van Tilburg en Waalwijk - zal moeten overnemen. Daarover gaan we met de werkgevers in gesprek."

Los van het personele schuifplaatje betekent de nieuwe concessie ook een verandering van het lijnennet in de provincie. Severijns: "In de nieuwe concessies krijgen Veolia en Arriva meer vrijheden om de dienstregelingen zelf in te kleuren. Er zijn 'dikke' lijnen, die in ieder geval gereden gaan worden, en daarnaast 'dunne' lijnen, met name in de dunbevolkte gebieden. Het is op dit moment nog niet bekend in welke mate die dunne lijnen minder gereden gaan worden. Dat is van belang voor de reizigers én voor de chauffeurs, die te maken krijgen standplaatsen die veranderen of verdwijnen."

CNV Vakmensen overlegt donderdag 19 december met beide ondernemingsraden. Severijns: "Op 7 januari bespreken we met onze kaderleden de personele gevolgen. Ons uitgangspunt voor het overleg met de werkgevers is dat de werknemers allemaal hun baan behouden. De onzekerheid zit vooral in de mogelijke overstap naar een andere werkgever en alle veranderingen die dat met zich meebrengt. Die overgang naar een nieuwe werkgever moet goed geregeld zijn."