Clicky


Goodyear Dunlop verwelkomt EU-voorstellen voor meer gestroomlijnde en veiligere vrachtwagens

Goodyear Dunlop verwelkomt EU-voorstellen voor meer gestroomlijnde en veiligere vrachtwagens
13-12-2013 16:35 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

Goodyear Dunlop verwelkomt een reeks nieuwe Europese wetsvoorstellen met betrekking tot vrachtwagenafmetingen die het milieu en de veiligheid ten goede zouden komen en benadrukt de rol die banden spelen in het behalen van die doelstellingen.

De Europese Commissie heeft een wetsvoorstel ingediend om de voertuigafmetingen vrijer te maken. Zo zouden vrachtwagen- en trailerfabrikanten brandstofbesparende aerodynamische voorzieningen kunnen introduceren en tegelijk de veiligheid kunnen verhogen. Als de wetsvoorstellen worden goedgekeurd, kunnen deze maatregelen tegen 2018 leiden tot een heel nieuwe generatie van Europese vrachtwagendesigns.

Hoewel het wetsvoorstel betrekking heeft op zware vrachtwagens als geheel, is het belangrijk om rekening te houden met de essentiële rol die banden spelen in het design en de prestaties. Dat geldt vooral voor veiligheids- en milieuaspecten. Als enige contactpunt tussen een voertuig en de weg zijn banden immers cruciaal voor de veiligheid. Vanuit ecologisch oogpunt beperkt een lage rolweerstand dan weer het brandstofverbruik en de emissies. Bovendien hebben de afmetingen van de banden en hun maximale belasting een invloed op de capaciteit en totale hoogte van een vrachtwagen. Ook dat draagt bij tot meer flexibiliteit en biedt de mogelijkheid om het laadvermogen te verhogen.

“We verwelkomen de nieuwe voorstellen en hopen dat ze snel zullen worden geïmplementeerd door alle Europese lidstaten,” aldus Boris Stevanovic, Marketing Director Truck Tires EMEA, Goodyear Dunlop Tires Europe. “Jarenlang werden de voertuigafmetingen strikt aan banden gelegd, wat de ontwikkeling in zekere mate heeft gefnuikt. De jongste jaren hebben banden bijgedragen tot aanzienlijke besparingen op het gebied van brandstofkosten en dus schadelijke emissies. De nieuwe voorstellen en de banden met lage rolweerstand die we aanbieden, kunnen de operatoren en het milieu alleen ten goede komen. De wijzigingen zullen ook de zichtbaarheid voor de bestuurder verbeteren en zullen de verkeersveiligheid ten goede komen. Ook dat kunnen we alleen maar toejuichen.”

Draagwijdte van de voorstellen

De huidige wetgeving rond de specificaties voor zware vrachtwagens dateert uit 1996 (Richtlijn 96/53/EC) en de voorstellen tot aanpassing houden rekening met diverse technologische ontwikkelingen die sindsdien werden doorgevoerd.

Andere aanpassingen die de Europese Commissie op tafel heeft gelegd, doelen op een hoger toegelaten voertuiggewicht. Dat is nodig om plaats te maken voor de zwaardere batterijen die alternatieve aandrijfsystemen zoals elektrische en hybride motoren met zich meebrengen. Geïntegreerde weegsystemen, gekoppeld aan de digitale tachograaf en weegstations in het wegdek van belangrijke wegen, moeten een beter toezicht op het voertuiggewicht mogelijk maken. Momenteel schat men dat bijna een op drie voertuigen te zwaar is. Dergelijke controles zouden dan ook de veiligheid verhogen en schade aan het wegdek beperken. Overbelaste vrachtwagens kosten de belastingbetaler elk jaar zo'n 950 miljoen euro. Verwacht wordt dat de voorstellen ook zullen bijdragen tot een beter intermodaal transport dat de CO2-uitstoot nog verder terugdringt: door de administratie te verminderen, kunnen containers van 45 voet gemakkelijker overschakelen tussen schip, weg en spoor.

In juni 2012 gaf Siim Kallas, Vicevoorzitter van de Europese Commissie en Commissaris voor Transport, tekst en uitleg over de omstandigheden waarin langere vrachtwagens grenzen mogen oversteken·. De Commissie heeft verduidelijkt dat de toelating van langere voertuigen onder de nationale bevoegdheden van de lidstaten vallen. Met andere woorden: geen enkele lidstaat is verplicht om langere vrachtwagens op zijn wegen toe te laten.

Als langere vrachtwagens in de omliggende landen echter worden aanvaard, moet grensoverschrijdend transport tussen die landen wel mogelijk zijn. Dit was in de praktijk reeds het geval, maar werd nu ook vastgelegd in het wetsvoorstel.

Bovenvermelde voorstellen moeten nog worden aanvaard door het Europese Parlement en de lidstaten alvorens ze wet kunnen worden. Als de voorstellen worden aanvaard, mogen nieuwe vrachtwagens die eraan beantwoorden tegen 2018 - 2020 op de weg worden verwacht.

De Europese Commissie schat dat de voorstellen voor een langeafstandsvrachtwagen die 100.000 kilometer per jaar aflegt, ongeveer 5.000 euro per jaar aan brandstofkosten kunnen besparen. Dat betekent een daling van de broeikasgassen met 7 tot 10 procent of 7,8 ton CO2. De Commissie is er bovendien van overtuigd dat de mogelijke verbeteringen aan het gezichtsveld van de bestuurder elk jaar 300 tot 500 levens van andere weggebruikers zoals voetgangers en fietsers kunnen redden.

Aerodynamica – centraal onderwerp op het Goodyear Dunlop Fleet Symposium in 2012

Goodyear Dunlop onderhandelt al enige tijd met wetgevers om bepaalde technische wijzigingen aan te moedigen. Een van die wijzigingen is het vermogen om de stroomlijn te verbeteren en andere wijzigingen door te voeren die de veiligheid, zuinigheid en milieuvriendelijkheid van de voertuigen ten goede komen.

Tijdens het Goodyear Dunlop Fleet Symposium, ‘Driving fuel efficiency in Europe’s road freight transport’, dat in 2012 plaatsvond in Brussel. lanceerde Goodyear Dunlop een online rekentoepassing om fleetoperatoren te helpen het brandstofverbruik van hun voertuigen terug te dringen. Voorbeelden daarvan zijn diverse aerodynamische hulpmiddelen, bandenkeuze volgens de Europese labelscores en het niveau van chauffeurstraining. De resultaten worden getoond in de vorm van jaarlijkse operationele kosten en de besparingen worden aangeduid.