Clicky


N350 Rijssen-Bussinkweg officieel geopend

N350 Rijssen-Bussinkweg officieel geopend
13-12-2013 16:26 | Algemeen | auteur De Redactie

Met een aantal feestelijke acties is vanmorgen de vernieuwde provinciale weg N350 Rijssen-Wierden, gedeelte Rijssen-Bussinkweg, officieel geopend. Aanwonenden Joan ter Horst en Jos Klein Schaarsberg hebben de namen van het ecoduct (‘De Grimberg’) en de tunnel (’t Winkel’) onthuld. Gedeputeerde Gerrit Jan Kok, verantwoordelijk voor mobiliteit in Overijssel, gaf samen met midwinterhoornblazers het startsein aan kinderen van de School met de Bijbel Notter-Zuna om het ecoduct namens de dieren officieel in gebruik te nemen. Voorzien van dierenmaskers renden  de kinderen het ecoduct op. Daarmee is het eerste ecoduct over een provinciale weg in Overijssel een feit. In de middag was het publiek welkom om eenmalig op en bij het ecoduct een kijkje te nemen.

Werkzaamheden

Gedeputeerde Gerrit Jan Kok: "Met de aanpak van de N350 is de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid op en rond de provinciale weg N350 flink verbeterd voor zowel mens en dier. De economie en ecologie komen hier op een mooie manier bij elkaar. Een prachtig resultaat dat we in goede samenwerking met omwonenden, plaatselijke belangen, gemeenten Wierden en Rijssen-Holten, waterschap Regge en Dinkel en de aannemerscombinatie Pijl Salland Twente hebben bereikt."

De afgelopen anderhalf jaar zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

  • het aanleggen van een tunnel ten noorden van de Sluizendijk;
  • het aanleggen van een ecoduct ten noorden van de Zeggertweg;
  • het aanleggen van vijf faunapassages (betonnen buizen) voor kleine dieren;
  • het vervangen en uitbreiden van de bestaande verkeerslichten op de aansluiting van de N347-N350;
  • het aanleggen van verkeerslichten op de bestaande oversteek tussen de aansluiting N347-N350 en de gemeentegrens van Rijssen;
  • het aanleggen van een parallelweg aan de zuidoostzijde;
  • het aanbrengen van nieuw asfalt, bermverharding en nieuwe markering op de hoofdrijbaan en parallelweg van de N350;
  • de openbare verlichting is uitgevoerd met ledverlichting. De bushaltes zijn voorzien van ledverlichting met een bewegingssensor.

Architecten Joris Smits en Sven Spierings van Royal HaskoningDHV waren verantwoordelijk voor het ontwerp van het ecoduct en de tunnel. Carien ten Cate tekende voor het landschappelijk ontwerp. De werkzaamheden hebben in totaal 9,4 miljoen euro gekost. Hiervan heeft de provincie Overijssel 8,9 miljoen euro voor haar rekening genomen en Regio Twente een half miljoen euro.

Ecoduct

Het ecoduct is op een bijzondere manier vormgegeven; vanaf de voet van de helling tot aan de randen van het ecoduct boven de N350 is er sprake van één vloeiende lijn over de weg. Het ecoduct ziet er op die manier uit als een heuvel in het landschap. Van boven af gezien wordt het ecoduct gekenmerkt door de lange parabolische lijnen die op de lijnen van het landschap aansluiten. De noordoostkant heeft daarbij een veel flauwere kromming dan de zuidwestkant. Dit versterkt de asymmetrische overgang van een besloten, en door bossen omzoomde, weg naar een veel opener landschap. De met gras begroeide opstaande randen van het ecoduct, die tevens het licht en het geluid afkomstig van de weg blokkeren, vormen een trechter die de dieren veilig over het ecoduct moet leiden. Prominente randen in de vorm van bogen markeren voor de weggebruikers de onderdoorgang van het ecoduct.

De volgende dieren gaan gebruik maken van het ecoduct: vlinder, eekhoorn, sprinkhaan, ree, bij, das, vleermuis, konijn, egel, kikker, ringslang, vos, hagedis, hommel, muis, boommarter, libelle, mier en kever.

Tunnel

Naast een goede inpassing in de omgeving, speelde bij het vormgeven van de tunnel de sociale veiligheid een belangrijke rol. Bij een tunnel gaat het om zien en gezien worden en om het toepassen van zoveel mogelijk daglicht. Daarom zijn de toeritten van de tunnel en de tunnel zelf  in elkaars verlengde aangelegd. De tunnel wordt gebruikt door zowel lokaal verkeer als fietsers.

Van boven af gezien wordt de tunnel gekenmerkt door lange parabolische lijnen die bij de tunnelmonden parallel lopen aan de N350. De wanden van de tunnel waaieren uit en zijn het breedst aan de top van de toeritten. Tevens hellen deze wanden met 30 graden naar achteren, hetgeen zoveel mogelijk zicht geeft aan de gebruiker en daarmee de veiligheid vergroot.