Clicky


Schrier kiest voor VSE

Schrier kiest voor VSE
13-12-2013 09:54 | Trailers | auteur De Redactie

Stel, je wilt een nieuwe vrachtwagen die veel meer kan dan de vorige. Er is allerlei nieuwe techniek nodig. Een sterkere, maar zeker ook schonere truck. Een nieuwe oplegger, die heel goed moet kunnen manoeuvreren en een kraan die voor dit werk ongekend sterk is. We hebben het hier over een veelzijdig bedrijf dat door specialisten wordt ingehuurd voor de logistiek rond stadsverwarmingssystemen. "Grote onderdelen, zoals buizen, die op moeilijk bereikbare plaatsen moeten worden gelost", legt directeur Carlo Schrier uit.

De nieuwe trekker voor zijn bedrijf is een Euro 6 Scania geworden. Een drie-asser met een gestuurde sleepas en toch nog uitgerust met een zestig tonmeter kraan. "Ik wilde graag voor Euro 6 gaan, omdat ik in veel binnensteden moet lossen. Dus niet alleen weinig ruimte, maar ook serieuze eisen aan het uitlaatgas. Op het moment dat ik wilde rijden met Euro 6, konden alleen Scania en Mercedes leveren. Het is de Scania geworden."

Schrier vindt de trailer "op het eerste gezicht niet zo spannend. Een plaat staal, twee assen, een paar wielen en een beetje elektronica en hydrauliek'', zegt Schrier. Het werd een twee asser van Lintrailer, een merk waar Schrier terecht kwam omdat deze fabrikant en dit geldt ook voor Scania, goed en snel reageerde op de vragen naar een offerte. "Maar dat ik VSE wilde, stond al van te voren vast. Dat heb ik Lintrailer ook gemeld. Ze gingen er meteen mee aan de slag."

Schrier had voordat hij met de specificaties van zijn nieuwe Lintrailer aan het werk ging, al berekend dat stuursystemen van de concurrentie teveel extra gewicht zouden veroorzaken. "Dus werd er VSE opgebouwd. Dat was even wennen. Voor de trailerbouwer die het nog niet eerder heeft ingebouwd. En voor mij, want in het begin werkte het systeem tè goed", zegt hij met een glimlach.

Schrier benadrukt dat hij uitermate tevreden is over de wijze waarop VSE hem terzijde stond. "Ik bedoel, voor mij is dit ook een nieuw project. Dat betekent dat dingen soms anders uitpakken dan je had verwacht. Dan moet je toch weer samen om de tafel om aanpassingen uit te voeren. Bij VSE waren ze daar altijd toe bereid. Het resultaat is een veelzijdig span dat enorme lasten kan torsen en hijsen en dat heel erg kort kan manoeuvreren."

Inmiddels rijdt het hele span inclusief de zestig tonmeter kraan naar volle tevredenheid. "Hoe krap de bocht ook is, het is relatief eenvoudig, zelfs bij beperkt zicht, om de trailer in de kleinste gaatjes te prikken."

Schrier legt uit dat hij daardoor aangenaam snel zijn werk kan doen, en in het geval van bijvoorbeeld het lossen van buizen, waarbij er sprake is van lange lading op moeilijk te bereiken losplekken, hij met zijn nieuwe, relatief milieuvriendelijke span prima uit de voeten kan.