Clicky


Volvo Trucks' 'The Epic Split' meest bekeken automotive commercial op Youtube

Volvo Trucks' 'The Epic Split' meest bekeken automotive commercial op Youtube
11-12-2013 09:39 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

Met haar laatste commercial ‘The Epic Split’ toont Volvo Trucks aan dat een onconventionele kijk op B2B marketing werkt. De commercial is een wereldwijd succes en werd binnen vier weken de meest bekeken automotive commercial op Youtube ooit.

Sinds op 14 november ‘The Epic Split’ op Youtube verscheen, is de commercial al meer dan 58 miljoen keer bekeken. Op de eerste dag werd de film al ruim 6,5 miljoen keer bekeken en meer dan 32.000 keer gedeeld.  De film werd verspreid via social media en het nieuws, door duizenden zowel on- als offline besproken en er werden zelfs meerdere parodieën op de commercial gemaakt.

“De reacties zijn echt overweldigend. Natuurlijk hoopten we op succes, maar we hadden nooit verwacht dat de commercial zo snel zo groot zou worden”, aldus Per Nilsson, PR Director van Volvo Trucks.

Het success in aantallen

‘The Epic Split’ werd niet alleen de meest bekeken automotive commercial op Youtube ooit. Hieronder de reacties in de eerste vier weken in aantallen. ‘The Epic Split’:

  • werd meer dan 6 miljoen keer gedeeld op social media.
  • leverde meer dan 10 miljoen zoekresultaten op via Google.
  • leverde wereldwijd uitgebreide media-aandacht op: de commercial was het onderwerp van circa 20.000 artikelen en uitzendingen tot dusver.
  • heeft een advertentiewaarde die geschat wordt op € 70 miljoen.

Sinds het najaar van 2012 heeft Volvo Trucks zes films uitgebracht die de verbeterde eigenschappen van de vijf nieuwste Volvo-modellen lieten zien. Zo laat ‘The Epic Split’ de precisie en richtingsstabiliteit van Volvo Dynamic Steering zien. Het werd de meest succesvolle commercial in de reeks tot dusver.

B2C marketing van een B2B product

‘The Epic Split’ is onderdeel van Volvo Trucks’ communicatiestrategie om producten aan een groter publiek te tonen. Het is heel simpel gezegd B2C marketing van een B2B product.

“Onze marketingstrategie is gebaseerd op het idee dat ook in de B2B markt keuzes gemaakt worden door individuen. Hedendaagse trucks zijn hightech machines, ontworpen om het werk van de chauffeur te vereenvoudigen, hem of haar de meest veilige werkomgeving te bieden, een maximale hoeveelheid lading te vervoeren en zo winstgevend mogelijk te zijn. Voor chauffeurs en transportondernemers zijn dit echter niet de enige factoren die hun keuze voor een bepaald truckmodel beïnvloeden. Juist het imago van een bepaald truckmerk blijkt doorslaggevend”, verklaart Per Nilsson.

Kostenefficiënt

Marketingmateriaal dat een impact heeft, bereikt niet alleen truckchauffeurs en transportondernemers. “Zelfs klanten van transportbedrijven blijken naar de film te verwijzen”, vertelt Per Nilsson. Hij vervolgt: “Het is onze ambitie dat de betrokkenheid die deze film heeft opgeleverd, de vraag naar onze trucks vergroot. Via een verhoudingsgewijs lage media investering hebben we een gigantisch bereik gecreëerd. Onze strategie heeft aangetoond een heel slimme en bovendien kostenefficiënte wijze van communiceren in dit vernieuwde medialandschap te zijn”, besluit Per Nilsson.