Clicky


Een kijkje in de keuken bij... Heisterkamp Transportation Solutions

Een kijkje in de keuken bij... Heisterkamp Transportation Solutions
05-12-2013 10:21 | Transport | auteur De Redactie

OLDENZAAL - "Zo is opa Antoon ooit begonnen. In de jaren '20 van de vorige eeuw schafte hij zijn eerste vrachtwagen aan voor de drankenhandel. Tot die tijd werd alles nog met paard en wagen vervoerd. Heisterkamp richtte zich in die jaren op het vervoer in Twente. Het bleef niet bij één vrachtwagen of bij Nederland. Toen Bennie Heisterkamp in 1974 een vergunning aan durfde te schaffen om ook in het buitenland te mogen rijden kwam de zaak pas goed op gang", vertelt Henk Noordman, Commercial/Operational Director Trucking bij de eerste vrachtwagen van Heisterkamp die ooit op de Nederlandse wegen te zien was.

Het idee ontstond al snel om het bedrijf te specialiseren in trailer-trucking. Het bleek een gat in de markt. "Alles wat op gebied van transport met wielen te maken heeft doen wij. Heisterkamp verkoopt kilometers."

Op dit moment heeft Heisterkamp Trucking 750 trekkers, 24/7, rondrijden door heel Europa. "In totaal hebben wij 1250 man op de loonlijst staan." Noordman ziet de toekomst positief tegemoet. "We leveren niet alleen trekkers en chauffeurs maar zorgen ook zelf voor het onderhoud. Goede relaties laten deze zaken wat betreft hun eigen materieel ook graag aan ons over." Oudere vrachtwagens worden rijklaar gemaakt voor de verkoop in vaak exotische landen.

Internationaal

Strategische ligging is van groot belang. Met vestigingen in Oldenzaal (direct aan de A1), Gent (België) , Szczecin (Polen), Travemünde, Trier (beiden in Duitsland) Riga (Letland) en Košice (Slowakije) ligt heel Europa letterlijk en figuurlijk binnen handbereik. Het familiebedrijf kan zich met recht tot de top van de Europese transportsector rekenen.

"Wij zijn en blijven een familiebedrijf", zegt Noordman tevreden. "Iedereen kent elkaar, heeft iets met transport, houdt van flink aanpakken en denkt volop mee met strategie en verbeteringen in de dienstverlening."

Trucking

Door de jaren heen heeft Heisterkamp een eigen concept ontwikkeld dat uitgegroeid is tot de grote kracht van het bedrijf: Trailer-trucking. Het concept is erg simpel; de klant, de expediteur, houdt zich bezig met de beladingsgraad van zijn trailers en de bijbehorende goederenstroom. Heisterkamp zorgt dat die goederen op tijd en op de juiste plek worden afgeleverd.

Het grote voordeel voor de opdrachtgever is, dat deze zich nu kan blijven concentreren op zijn core business. Wat hieruit voortvloeit, is dat de opdrachtgever geen investeringen behoeft te doen in materialen of chauffeurs. Heisterkamp biedt de mogelijkheid om iedere trekker op elk moment van de dag, welke dag dan ook, stil te laten vallen op één van zijn standplaatsen.

Dat hoeft zeker niet dezelfde te zijn als vanwaar de rit is gestart. Wanneer de rit eindigt, eindigen ook de kosten voor de expediteur. Bijkomend voordeel is de flexibiliteit van Heisterkamp. Bij uitval van een chauffeur of trekker kan direct iets anders geregeld worden waardoor geen vertraging van de rit plaatsvindt. Noordman: "Het is niet alleen efficiënt maar ook een enorme geruststelling dat alles goed en prettig geregeld is. Ons kent ons." Heisterkamp kent door deze werkwijze veel trouwe, tevreden klanten.

Via Heisterkamp kunnen transporteurs ook wagens en trailers huren, aanschaffen of leasen. Niet alleen voor het grote werk, ook kleine bedrijfswagens van alle bekende merken staan bij Heisterkamp in het 'assortiment.

Digitaal

Het wagenpark is geheel voorzien van digitale hulpmiddelen zoals CRM en GPS. Een digitale vrachtbrief staat hoog op de verlanglijst. Noordman: "Het zou de chauffeurs heel wat werk besparen als ze van de oude vrachtbrievenrompslomp af zouden zijn. Het komt helaas nog wel eens voor dat er misverstanden ontstaan over het wel of niet afleveren van goederen."

Aan de toekomst van zo’n vrachtbrief wordt momenteel hard gewerkt door Beurtvaartadres, verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (red.) Volgens Noordman zou de digitale vrachtbrief bij Heisterkamp met open armen ontvangen worden. "Maar dan moet de EU er het in totaal wel over eens zijn.

Betrokkenheid

Het is hollen of stilstaan bij Heisterkamp. Het moment van de dag regeert. "En dat maakt het juist zo aantrekkelijk. Onze medewerkers, van staf tot chauffeurs, zijn enorm betrokken bij de onderneming. Netjes en representatief en vooral eenheid creëren." Het is niet voor niets dat alle vestigingen van Heisterkamp dezelfde huisstijl hebben. Het maakt niet uit of je een kantoor in Nederland of Polen binnenloopt. De uitstraling is exact hetzelfde. Gezellig en professioneel. Ook wat personeel betreft blijf je proeven dat het om een familiebedrijf gaat. “Het zijn allemaal ‘mensenmensen’. Het personeelsverloop in de overhead is nihil.”

Het managementteam van Heisterkamp is duidelijk over de toekomst: "Wij willen elk jaar beter presteren dan het jaar ervoor, we willen meegroeien met de klanten om ze te kunnen blijven bedienen op het niveau dat ze van Heisterkamp gewend zijn."

Auteur: Hans Jager